Kehitysvaiheet ja kasvuolot lapsuusiässä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08CHO0520 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 8.0 op |
Vastuuopettaja: | Sainio, Pia-Christine |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
8.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
8.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa nimetä niitä tekijöitä, jotka ovat suomalaisen lapsen ja lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä , arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia.
Opiskelija osaa hankkia tietoa lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä.
Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa työpajan jäsenenä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 208 h
- mistä ennakko-oppimistehtävä 39 h
- työpajatyöskentely 156 h
- työpajan tuotos 13 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Koulutusohjelman ensimmäisen vuoden opinnot pääosin. Harjoittelu: sosiaalista turvallisuutta tuottavat palvelut.
Sisältö
- Lapsuutta kuvaavat teoriat
- Lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen vaikuttavat tekijät
- Lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavat tekijät
- Perhe lapsen kehitys- ja kasvuympäristönä, päivähoito ja sijaishuolto lapsen kehitys- ja kasvuympäristöinä,
- Erityisen tuen tarve
- Lastensuojelullisen tuen tarve
- Eettiset näkökulmat
Opiskelumateriaali
- Lapsivaltuutetun vuosikirja 2014. Eriarvoistuva lapsuus. Lasten hyvinvointi kansallisten indikaattoreiden valossa. Lapsiasiainvaltuutetun toimiston julkaisuja 2014:3.
Saatavuus: http://tinyurl.com/pb7gxlq
Saatavana myös verkkojulkaisuna.
- Kronqvist, E−L.& Pulkkinen, M−L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. WSOY, s.1−194
Saatavuus: http://tiny.cc/jbs9cx
- Varhaiskasvatuksen valtakunnallinen verkkopalvelu: www.thl.fi/kasvunkumppanit
- Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.2005.Oppaita 56.Stakes
Saatavuus: http://tiny.cc/cds9cx
- Lastensuojelun ytimissä.2009. Bardy, M. (toim.)THL
Saatavuus: http://tiny.cc/jis9cx
- Rusanen, E. 2011. Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura.
Saatavuus: http://tiny.cc/iks9cx
- Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. 2012. Jahnukainen, M (toim.)Tampere:Vastapaino
Saatavuus: http://tiny.cc/5ns9cx
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely: yhteistoiminnallinen opiskelu, aktivoivat luennot, asiantuntijavierailut, ryhmätyöt ja kirjallisuuteen pohjautuvat itsenäiset tehtävät, keskustelut, henkilökohtaisen oppimispäiväkirjan tuottaminen. Ennakko-oppimistehtävä.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa nimetä niitä tekijöitä, jotka ovat suomalaisen lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä, arkielämän jatkuvuuden turvaajia ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia. Opiskelija osaa hankkia tietoa lapsen ja perheen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Opiskelija pohtii ohjatusti omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa työpajan jäsenenä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta . Hän osaa havainnoida , selittää ja hankkia tietoa suomalaisen lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksistä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajista yksiö- yhteisö- ja yhdyskuntatasolla. Opiskelija osaa pohtia omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa ammattieettisesti.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida monipuolisesti lapsen toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä lapsen kasvun , kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Hän osaa arvioida monipuolisesti suomalaisen lapsiperheen suotuisan perhe-elämän edellytyksiä ja mahdollisten huolien ja tuen tarpeen aiheuttajia yksilö-, yhteisö ja yhdyskuntatasolla. Opiskelija osaa havainnoida ja hankkia tietoa kriittisesti ja analysoivasti sekä pohtia monipuolisesti omia käsityksiään suhteessa lapsuuteen elämänvaiheena. Opiskelija osaa tarkastella ja arvioida omia arvojaan ja asenteitaan sekä toimintaansa monipuolisesti, kriittisesti ja kehittävästi ammattieettisestä näkökulmasta.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: ennakko-oppimistehtävä 25%, työpajatyöskentely 50% (teoriaan perustuvat tuotokset, toiminnallinen tuotos ja itsearviointi) ja oppimispäiväkirja 25%.
Lisätietoja
Tentti suoritetaan yleisenä tenttipäivänä.
Takaisin