Ravitsemus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11BENVO4 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Eromäki, Hillevi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2013   |
1-S   |
2.0   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
VANTYO-2014   |
1-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa vanhuksen hyvän ravitsemuksen perusteet ja ymmärtää ravitsemuksen merkityksen vanhuksen terveyden edistämisessä ja sairauksien ehkäisyssä ja hoidossa. Hän osaa arvioida vanhuksen ravitsemustilaa, osaa tunnistaa vajaaravitsemusriskit ja ruokailuongelmat erilaisissa elämisympäristöissä ja sairauksissa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavallisimpia vanhusten sairauksien hoidossa käytettäviä ruokavalioita.
Opiskelijan työmäärä
Yhteensä 54 tuntia,
josta kontaktiopetusta 20 tuntia
itsenäistä opiskelua 34 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Ravitsemuksen perusteet ja tavallisimmat erityisruokavaliot. Ravitsemus osana terveyden tukemista ja kuntouttavaa hoitoa. Vanhuksen ravitsemuksen erityispiirteet, energian ja ravintoaineiden tarve. Ravitsemustilan arviointi (MNA) ja ravitsemushoidon tehostaminen
Opiskelumateriaali
Ihmisen ravitsemus. Haglund, B., Huupponen, T. ja Ventola, A-L. 2010, WSOYpro. Osoitetut kohdat. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=91617
Suomalaiset ravitsemussuositukset. VRN. 2005. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=67330
Ravitsemushoito. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. Osoitetut kohdat. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=94515
Ravitsemussuositukset ikääntyneille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta.2010. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=92396
Muu opettajan osoittama kirjallisuus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, oppimistehtävät, opintokäynti
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osaa soveltaa tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta vanhusten hyvän ravitsemustilan turvaamiseksi. Hän osaa soveltaa ikääntyneiden ravitsemussuosituksia käytäntöön ja osaa vertailla ruokia ravintoaineiden lähteenä vanhuksen erityistarpeet huomioon ottaen. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata tavallisimmat erityisruokavaliot. Opiskelija osaa tunnistaa vajaaravitsemuksen riskit. Hän osaa itsenäisesti arvioida vanhuksen ravitsemustilaa ja tulkita arvioinnin tulosta sekä osaa soveltaa tietojaan ravitsemushoidon käytännön tehostamisessa.
Taso 3
Opiskelija osaa tulkita tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta vanhusten hyvän ravitsemustilan turvaamiseksi. Hän tunnistaa ikääntyneiden ravitsemussuosituksien tavoitteet ja tietää ruoan merkityksen ravintoaineiden lähteenä vanhuksen erityistarpeet huomioon ottaen. Opiskelija osaa ohjata tavallisimmat erityisruokavaliot. Opiskelija tietää vajaaravitsemuksen riskit. Hän osaa arvioida vanhuksen ravitsemustilaa ja osaa ryhtyä toimenpiteisiin ravitsemuksen tehostamiseksi.
Taso 1
Opiskelija tietää ravinnon ja terveyden välisen vuorovaikutuksen vanhusten ravitsemuksessa. Hän tietää ikääntyneiden ravitsemussuositukset ja osaa nimetä niiden tärkeimpiä tavoitteita. Opiskelija tietää ruoan merkityksen ravintoaineiden lähteenä vanhuksen erityistarpeet huomioon ottaen ja osaa nimetä vajaaravitsemuksen riskitekijöitä. Hän osaa ryhtyä toimenpiteisiin vajaaravitun vanhuksen ravitsemushoidon tehostamiseksi. Opiskelija tietää tavallisimmat erityisruokavaliot.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, tentti
Takaisin