Tiedon organisointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD18BTHM04 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KIKO-2015   |
2-K   |
5.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
KIKO-2016   |
2-K   |
5.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
• käyttää tiedon järjestämiseen ja kuvailuun tarvittavia luokitusjärjestelmiä, ontologioita, kuvailusääntöjä ja tiedon tallentamiseen tarvittavaa formaattia
• tehdä kirjastoaineistosta perustason kuvailuja
• tulkita tietokannoista löytyviä aineistojen kuvailuratkaisuja
• käyttää kuvailun terminologiaa
Opiskelijan työmäärä
Opinnossa on opiskelijan työtä 133 h. Lähiopiskelua on 50 h. Harjoitustehtävien ja muun itsenäisen opiskelun osuus 83 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kirjasto- ja tietopalvelutoiminnan perusteet. Tiedonhankinta ja – haku 1.
Sisältö
- kirjastoaineiston kuvailun kehitysvaiheista
- kirjastoaineiston kuvailun terminologiaa
- sisällön kuvailun välineet: yleisimmät luokitusjärjestelmät ja asiasanastot tai ontologiat
- kirjastoaineiston kuvailuohjeet
- kuvailutiedon tallentamiseen käytettävä formaatti
Opiskelumateriaali
- Saarti, J. & Suominen, V. & Tuomi, P. 2009. Bibliografinen valvonta, johdatus luetteloinnin ja sisällönkuvailun menetelmiin. BTJ Kustannus.
- Oliver, C. 2010. Introducing RDA : A Guide to the Basics. ALA. Saatavana: http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/detail.action?docID=10469293
- Rowley, J. & Hartley, R. 2009. Organizing knowledge. 4th.ed. Ashgate.
- Hunter, E. J. 2011. Classification made simple. 3rd ed. Ashgate.
- Kirjastoaineistojen kuvailusäännöt. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/luettelointisaannot.html
- MARC21-formaatti. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/formaatit.html
- Yleinen suomalainen ontologia YSO. Saatavana: http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/ontologiat.html
- Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä YKL. Saatavana http://ykl.kirjastot.fi
- Universal Decimal Classification UDC. Saatavana: http://www.udcc.org
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot, Itsenäinen työskentely, harjoitustyöt, kirjatentti
Arviointikriteerit
5
- opiskelija on ollut aktiivinen lähitunneilla, perehtynyt harjoitustehtävien taustoihin ja toiminut vastuullisesti ryhmätyöskentelyssä sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen selkeästi
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla asiakaslähtöisesti sekä vaihtoehtoisia tapoja arvioiden
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tehdä kuvailuja MARC21-formaatin mukaisesti ja arvioida omaa osaamistaan kuvailijana
3
- opiskelija on ollut aktiivinen lähitunneilla ja tehnyt sovitut harjoitustehtävät sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla asiakaslähtöisesti
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tulkita ja arvioida MARC21-tietueita
1
- opiskelija on ollut läsnä lähitunneilla ja tehnyt sovitut harjoitustehtävät sekä osallistunut kertauskokeeseen
- opiskelija osaa selittää keskeisimpien bibliografisen valvonnan käsitteiden merkityksen
- opiskelija osaa luokittaa erilaisia aineistoja YKL-luokitusjärjestelmän avulla ja kuvailla sisältöjä YSA-asiasanaston (YSO-ontologian) avulla
- opiskelija osaa tehdä peruskuvailun kirjastoaineiston kuvailusääntöjä noudattaen
- opiskelija osaa tulkita MARC21-tietueita
Arviointimenetelmät
Opinnon arvosana muodostuu eri osista saatujen pisteiden perusteella: erilaiset tuntitehtävät, itsenäiset harjoitustehtävät ja kertauskoe. Tyydyttävän arvosanan alaraja on 45 p.
Harjoittelu
Opintoon ei kuulu työharjoittelu, mutta opiskelijan tulisi perehtyä työharjoittelukirjastonsa kuvailukäytäntöihin!
Takaisin