Opiskelija osaa hiragana-merkit ja 20-30 kanji-merkkiä. Kurssilla käydään läpi arkielämään liittyviä aiheita mm. tervehtiminen, itsensä esittely, kellon aika, ostoksilla käyminen sekä yleisimmät kohteliaisuusfraasit. Opiskelija osaa kielen peruslauserakenteita kuten päälauseiden sanajärjestyksen ja kysymyslauseiden muodostamista.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus ja ohjattu harjoittelu 24 t. Itsenäinen työskentely 30 t.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
ei
Sisältö
hiragana-merkit
kanji merkkejä
peruslauserakenteita (päälauseen sanajärjestys, kysymyslauseet)
perussanastoa
kohteliaisuusfraaseja
ääntäminen
Opiskelumateriaali
Materiaali opettajalta
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5 Opiskelija osaa hiragana-merkit ja opintojaksolla opitut kanji merkit lähes virheettömästi. Hän osaa kohteliaisuusfraaseja, perussanastoa ja hallitsee päälauseiden sanajärjestyksen sekä kysymyslauseet. Ääntäminen on kohdekielenomaista.
3 Opiskelija osaa hiragana-merkit ja opintojaksolla opitut kanji merkit, mutta tekee niissä jonkin verran virheitä. Hän hallitsee kohteliaisuusfraaseja, perussanastoa ja pääsääntöisesti hallitsee päälauseen sanajärjestyksen sekä kysymyslauseiden muodostamisen. Virheet eivät haittaa ymmärtämistä. Ääntäminen on kohdekielenomaista.
1 Opiskelija osaa joitakin hiragana-merkit ja osan opintojaksolla opituista kanji merkeistä. Hän hallitsee joitakin kohteliaisuusfraaseja, osan opitusta perussanastosta. Peruslauserakenteiden käyttö on horjuvaa. Ääntäminen voi aiheuttaa ymmärtämisongelmia.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla tapahtuvaan työskentelyyn; kirjallisten ja suullisten tehtävien ja harjoitusten suorittaminen; tentti