Markkinointioikeus

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07DVOI43
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 2.0 op
Vastuuopettaja: Salonen, Marja
Opettajatiimi: Salonen, Marja
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin niin, että se on lain mukaista. Hän osaa soveltaa tuotteen turvallisuuteen ja tuotevastuuseen liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa suunnitella lain mukaisen tavaramerkin.
Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ottaa huomioon kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, ettei riko tekijänoikeussäännöksiä.

Opiskelijan työmäärä

- luennot ja oikeustapausharjoitukset 22 t
- itsenäinen työskentely 32 t

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

- Oikeustieteen perusteet
- Yrityksen jurídiikka

Sisältö

- kuluttajansuojalaki (38/1978)
- laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (1061/1978)
- tuotevastuulaki (694/1990)
- laki kulutustavaroiden ja kuluttajapalvelusten turvallisuudesta (75/2004)
- tekijänoikeuslaki (404/1961)
- tavaramerkkilaki (7/1964

Opiskelumateriaali

- Paloranta, Paula: Markkinointioikeus käytännössä
- luennot

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot
- oikeustapausharjoitukset
- itsenäinen työskentely

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin niin, että se on lain mukaista. Hän osaa soveltaa markkinointiin liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ei riko kuluttajien yksityisyydensuojaa. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, ettei riko tekijänoikeussäännöksiä.
Hyvä (4-3)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin lakeja noudattaen. Hän osaa soveltaa keskeisiä markkinointiin liittyviä lakeja käytäntöön. Opiskelija osaa tehdä markkinointitutkimuksen niin, että ottaa huomioon kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa markkinoida tuotteita tietoverkossa siten, että ottaa tekijänoikeussäännökset huomioon.
Tyydyttävä (2-1)
Opiskelija osaa suunnitella sekä kuluttajiin että toiseen elinkeinonharjoittajaan kohdistuvan markkinoinnin ottaen lainsäädännön huomioon. Opiskelija osaa yhdistää markkinointitutkimukseen kuluttajien yksityisyydensuojan. Hän osaa yhdistää tekijänoikeussäännökset tuotteiden markkinointiin tietoverkossa.

Arviointimenetelmät

- kirjallinen tentti

Takaisin