Informaatioarkkitehtuuri
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH18TJPA010 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Keski-Mattinen, Tarja |
---|
Opettajatiimi: | Jokitalo, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää informaation organisoinnin, sen rakenteisuuden ja luokittelun merkityksen. Opiskelija hallitsee informaatiopalveluun keskittyvien tietojärjestelmien menetelmiä erityisesti kirjastojen ja muiden tietopalveluorganisaatioiden näkökulmasta. Opiskelija pystyy arvioimaan ja analysoimaan sekä analogisia että digitaalisia tietovarantoja informaatioarkkitehtuurin näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä 130 h
- lähiopetus n. 20%
- itsenäistä opiskelua, verkko-opetusta, kirjallisia tehtäviä n. 80%
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Informaatioarkkitehtuurin peruskäsitteistö ja sekä analogisten että digitaalisten tietovarantojen ja tietopalvelujärjestelmien erityiskysymykset.
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa. Koostuu enimmäkseen opettajan kokoamasta verkkoaineistosta.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Lähiopetus, yksilö- ja ryhmätehtävät, yksilö- ja ryhmäkeskustelut, verkko-opetus ja –keskustelut.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija on osallistunut lähiopetukseen ja suorittanut harjoitustehtävät.
Opiskelija hallitsee peruskäsitteistön ja ymmärtää perusasiat tietopalveluorganisaatioiden tietojärjestelmien informaatioarkkitehtuurista.
Hyvä 3-4
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät hyvin ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia lähteitä sekä osallistunut aktiivisesti lähiopiskeluun.
Opiskelijalla on hyvät tiedot tietopalveluorganisaatioiden informaatioarkkitehtuureista, informaation rakenteisuudesta, luetteloinnista ja organisoinnista sekä niiden merkityksestä. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa harjoitustehtävissä.
Kiitettävä 5
Opiskelija on tehnyt harjoitustehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä ja osallistunut aktiivisesti lähiopiskeluun.
Opiskelijalla on laaja ymmärrys informaatiopalvelujen tiedon organisoinnista, luetteloinnista ja rakenteisuudesta. Opiskelija pystyy toimimaan kehitystehtävissä ja arvioimaan ja analysoimaan erilaisia tietovarantoja ja –järjestelmiä informaatioarkkitehtuuurin näkökulmasta.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähiopetuksessa ja verkkokeskusteluissa sekä harjoitustehtäviin.
Takaisin