Vanhuspalvelujen arviointi, kehittäminen ja laadunhallinta

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BGTJ02
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 7.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Hietaniemi, Elina ; Koivula, Anna-Kaarina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   3-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  
VANTYO-2013   3-K   5.0   2016-01-01   2016-07-31  
VANTYO-2014   3-S   2.0   2016-08-01   2016-12-31  
VANTYO-2014   3-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa vanhustyön kehittämisprosesseja sekä osaa tuoda asiantuntemuksensa esille. Opiskelija osaa tulkita ja arvioida vanhustyön palvelujen kehittämiskohteita ja käyttää laadunhallinnan menetelmiä vanhustyön kehittämisessä ja johtamisessa.

Opiskelijan työmäärä

182h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Perusopintojen hyväksytty suorittaminen ja pääsääntöisesti ammattiopinnoista Gerontologisen työn tietoperusta, Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus sekä Ennakoivan ja voimavaralähtöisen gerontologisen työn opintokokonaisuudet.

Sisältö

Arvioinnin ja kehittämisen menetelmät, palveluprosessin arviointi, palvelujen laatu ja laadunhallinta, laatujärjestelmät, yhteistyö laadun kehittämisessä, EFQM Excellence Model, RAI-mittari.

Opiskelumateriaali

Kivipelto, M., Heinonen, H., Larivaara, M., Jonsson, P., Kotiranta, T., Vierros, A., Vuorenmaa, M., Maijanen, S., Tulonen-Tapio, J. 2010. Näkökulmia arviointiin. Kaste-ohjelman valtionavustushankkeet. Saatavana: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90811/URN_ISBN_978-952-245-649-6.pdf?sequence=1 .

Seppänen-Järvelä, R. & Vataja, K. (toim.) 2009. Työyhteisö uusille urille. Kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89416

Lecklin, O. & Laine, R. 2009. Laadunkehittäjän työkalupakki. Helsinki: Talentum. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=89555

Niiranen, V., Lumijärvi I. & Stenval, J. 2005. Kuntapalvelujen tuloksellisuuden arviointi – tasapainotettu mittaristo kunnallisissa organisaatioissa. Jyväskylä: P-kustannus. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=68154

Launis K., Schaupp M., Koli A. & Rauas-Huuhtannen S. 2010. Muutospajaohjaajan opas. Helsinki: Tykes, raportteja 71. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=97297
Saatavana: https://www.tekes.fi/Julkaisut/355452-mpaja_web.pdf

sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset, kehittämistehtävä harjoittelujaksolla, osa opinnoista suoritetaan Moodle alustalla. Seminaari harjoittelujakson lopussa.

Arviointikriteerit

Taso 5. Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Osaa perustella ja arvioida kriittisesti vanhustyön laatua. Osaa arvioida ja käyttää laatutyövälineitä tehtävissään. Pohtii ja arvioi kriittisesti nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön kehittämishaasteita ja niiden antamaa tietoa sekä soveltaa niitä omaan henkilökohtaiseen kasvuprosessiinsa tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Taso 3. Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Osaa perustella ja arvioida vanhustyön laatua. Pohtii ja arvioi sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön haasteita ja niiden antamaa tietoa sekä soveltaa niitä henkilökohtaiseen kasvuprosessiinsa tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Taso 1. Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Pohtii ja arvioi teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoituksiin. Opintojakson arvosana muodostuu tehtävistä ½ ja kehittämistehtävä harjoittelujaksolla ½.

Takaisin