Palveluohjaus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERAPJ500 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Koivula, Anna-Kaarina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
2-S   |
4.0   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
VANTYO-2016   |
2-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palveluohjauksellisen työotteen, sen periaatteet ja prosessit sekä palveluohjauksen erilaisia tasoja ja menetelmiä. Hän osaa tunnistaa palveluohjaajan koordinoivan roolin sekä jäsentää teoriatasolla miten ohjata, neuvoa ja tukea ikäihmistä sekä hänen läheisiään. Hän osaa hyödyntää sekä julkisia, yksityisiä että yhteisöllisiä palveluita ja tukitoimia palveluohjauksessa.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- palveluohjaus työmenetelmänä
- palveluohjaus prosessina
- palveluohjaajan rooli
- moniammatillisuus ja verkostotyö palveluohjauksessa
- erilaiset palveluohjausmallit ja –tasot.
Opiskelumateriaali
- Autio, T. & Hyvärinen, S. (2009) Näkökulmia palveluohjaukseen. Omaishoitajat ja Läheiset -Liitto ry. Julkaisuja 2/2009.
- Muu ajankohtainen materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa selittää ja perustella palveluohjauksen toimintaperiaatteita ja soveltaa palveluohjauksen teoriaa monipuolisesti. Hän osaa analysoida palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita.
Taso3:
Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen teoriaa käytäntöön. Hän osaa kuvata palveluohjauksen tulevaisuuden haasteita ja perustella ne tarkoituksenmukaisesti.
Taso 1:
Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen teoreettisia periaatteita, mutta käytäntöön soveltaminen on puutteellista.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin