Opiskelija harjoittelee tuntemaan itseään osallistumalla oman ryhmänsä kanssa ryhmäprosesseihin ja harjaantuu ymmärtämään omia vuorovaikutustaitojaan teoreettisesti perustellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa vuorovaikutustaan työskennellessään vanhuksen kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Kulttuuri vuorovaikutuksen säätelijänä. Minäkuva, -ihanne, itsetunto, -luottamus, arvot ja asenteet vuorovaikutuksessa. Yksilön motivaatiotekijät, havainnot, erilaisuuden kohtaaminen ja ristiriitatilanteiden ammatillinen käsittely
Opiskelumateriaali
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita. (sov. osin)
Vilen, M., Leppämäki, P., Ekström. L. 2002. Vuorovaikutukseksellinen tukeminen sosiaali-ja terveysalalla. WSOY. (sov. osin). Tai opettajan muu valitsema kirjallisuus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Ryhmäistunnot ja -tehtävät
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn; Oman kasvun, kehittymisen ja oppimisen analyysitehtävä (etukäteistehtävä, jonka ohjeistus lähetetään opiskelupaikan vastaanottovahvistuksen jälkeen.