Johdatus kulttuurihistoriaan
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH00AAK41 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Mäkinen-Laitila, Sari |
---|
Opettajatiimi: | Haasio, Ari |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KIKO-2013   |
2-S   |
3.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
KIKO-2014   |
2-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja käyttää kulttuurihistoriallisen ajattelun peruskäsitteitä sekä tunnistaa kulttuurihistorian eri näkökulmia. Opiskelija ymmärtää länsimaisen kulttuurihistorian pääpiirteitä ja niihin keskeisesti vaikuttaneita yhteiskunnallisia tekijöitä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan kulttuurihistoriallisen ajattelun ja tutkimuksen peruskäsitteisiin. Jakso perehdyttää länsimaisen kulttuurin vaiheisiin luentojen ja kirjallisuuden avulla. Jokainen opiskelija perehtyy tarkemmin valitsemaansa kulttuurihistorian osa-alueeseen erillisen kirjallisuuden ja sen pohjalta tehtävän harjoitustehtävän avulla. Opintojakson tavoitteena on historiallisen ymmärryksen avulla parantaa opiskelijan kykyä sijoittaa nykypäivän kulttuurisia elementtejä laajempaan yhteiskunnalliseen kontekstiin.
Opiskelumateriaali
Kirjallisuus: Valitaan opettajan antamalta listalta.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Monimuoto-opetus: luennot 16 h, opiskelijan laatima essee annetusta aiheesta, verkkotehtävät.
Palaute ja arviointikeskustelu opettajan kanssa verkossa
Arviointikriteerit
Arviointi asteikolla 0-5.
5 = Edellyttää kykyä analysoida kulttuurihistoriallisia syy-seuraussuhteita analyyttisesti ja soveltaa niitä vastauksissaan monipuolisesti ja havainnollisesti. Opiskelija osaa suhteuttaa eri historiallisten käännekohtien merkityksen kulttuuriseen kehitykseen ja sen eri innovaatiomuotoihin. Opiskelija kykenee myös kriittiseen tulkintaan, joka heijastuu hänen vastauksissaan.
3 = Ymmärtää kulttuurihistorian keskeiset kehityslinjat ja hallitsee alan tärkeimmät käsitteet ja osaa käyttää niitä sekä perustella kriittisesti vastauksensa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen ja keskusteluihin.
1 = Opiskelija osaa tunnistaa ja käyttää kulttuurihistoriallisen ajattelun peruskäsitteitä. Opiskelijan kirjallinen tuottaminen on niukkaa ja hän osoittaa vain vähäistä paneutumista tehtävänantoon.
Arviointimenetelmät
Verkkotehtävät ja opiskelija laatii esseen noin 6 sivua
Takaisin