Sosiaalipalveluiden asiakkaat

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21SOPAS09
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Zechner, Minna
Opettajatiimi: Zechner, Minna ; Tiilikka, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
YSOSKO-2016   1-K   5.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kriittisesti pohtia asiakkaan asemaa sosiaalipalveluissa ja pohtia niitä merkityksiä, joita asiakkaiden erilaisiin nimeämisiin liittyy.

Opiskelijan työmäärä

130 t (luennot + etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Asiakas kuluttajana ja palvelunkäyttäjänä

Asiakkaiden tarpeet ja niihin vastaaminen

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden toteutuminen

Opiskelumateriaali

Esimerkiksi:
Juhila, Kirsi; Forsberg, Hannele & Roivainen, Irene (2002) Marginaalit ja sosiaalityö. Jyväskylä: SoPhi.
Julkunen, Raija (2008) Sosiaalipolitiikan kansalainen: Aktivoitu, valtaistettu, hylätty? Teoksessa Niemi, Petteri & Kotiranta, Tuija (toim.) Sosiaalialan normatiivinen perusta. Palmenia sarja 36. Helsinki: Palmenia.
Katajarinne, Outi & Lampo, Hannele (2011) Asiakaslähtöisyys esteettömän asumisen suunnittelussa .Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Kotiranta, Tuija (2008) Aktivoinnin paradoksit. Jyväskylä Studies on Education, Psychology and Social Research 335. Jyväskylä: University Printing House.
Laitinen, Merja & Pohjola, Anneli (toim.) (2010) Asiakkuus sosiaalityössä. Helsinki: Gaudeamus.
Pajukoski, Marja (toim.) (2010) Pääseekö asiakas oikeuksiinsa? Sosiaali- ja terveydenhuollon ulkopuoliset tekijät-työryhmä, Raportti III . Helsinki: THL.
Rissanen, Päivi (2015) Toivoton tapaus? – Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. Helsinki: Kuntoutussäätiö.
Simmons, Richard (2009) Understanding the differentiated consumers in public services. In R. Simmons, M. Powell & I. Greener (eds.) The consumer in public services. Choice, values and difference. Bristol: Policy Press, 235-254.

Toikko, Timo (2011) Kokemusasiantuntija palveluiden kehittäjänä. Teoksessa P. Ruuskanen, K. Savolainen & M. Suonio (toim.) Toivo sosiaalisessa. Toivoa luova toimintakulttuuri sosiaalityössä. Kuopio: UNIpress, 103-117.
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma. Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Acta Wasaensia No 267. Vaasa: Vaasan yliopisto.
Hokkanen, Liisa (2014) Autetuksi tuleminen: valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Rovaniemi: Lapsin yliopisto.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu.

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija osaa kuvailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla asiakkuuteen liittyviä erilaisia rooleja ja positioita.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asiakkuuteen liittyviä rooleja ja positioita.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäsiin tehtäviin, arviointi 1-5.

Harjoittelu

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Takaisin