Mallistosuunnittelu ja toteutus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH14BALS22 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 8.0 op |
Vastuuopettaja: | Savola, Esa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• malliston luomisen periaatteet valitulle lifestyleryhmälle
• hankkia käyttäjätietoa, analysoida ja soveltaa sitä oman muotoilutyön pohjana
• tulkita tämän hetken trendejä omassa muotoilutyössään
• tehdä projektisuunnitelman ja tehdä siitä loppuarvion
• esittää omat ideansa visuaalisesti
• työskennellä tiimissä
• valita tehokkaan ja tuotteeseen sopivan tuotantotavan
Opiskelijan työmäärä
- luennot, ohjatut harjoitukset ja projektityöskentely tiimeissä 128h, itsenäinen opiskelu 80 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
• konseptointi (käyttäjäryhmän määrittely ja käyttäjätiedon hankintamenetelmät, kokemuksellisuus, tarpeesta lähtevä suunnittelu, mallistoajattelu, esitystekniikka, toiminnallisuus, käytettävyys)
• emotionaalinen muotoilu
• visuaalisesti ja sisällöllisesti yhtenäisen ilmeen luominen mallistolle
• työskentely muotoilutiimissä
• tuotannonsuunnittelu
• prototyöskentely ja myyntituotteiden valmistus tai valmistuttaminen
• hinnoittelu
Opiskelumateriaali
Johnsson Raoul: Käsityöyrityksen tuotanto. 1999
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, ryhmätyöt, harjoitukset, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: osallistuminen, harjoitustehtävät, projektin toteutus, tentti
- tentti 10%+ryhmän työskentelyyn osallistuminen 60%+ harjoitustehtävät ja portfolio 30%
Lisätietoja
- Myyntimallisto lanseerataan kuluttajamessuilla. Messusuunnittelu integroituu projektiin.
Takaisin