Asiakaslähtöisyys suunnittelussa
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KMST1TV01 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opettajatiimi: | Liukkonen, Jaana |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KUMU-2014   |
1-K   |
5.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
KUMU-2014   |
1-K   |
5.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
KUMU-2015   |
1-K   |
5.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
KUMU-2015   |
1-K   |
5.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
KUMU-2016   |
1-K   |
5.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
KUMU-2016   |
1-K   |
5.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet.
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tutkimusmenetelmiä tapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa.
- käyttää skenaariomenetelmää tulevaisuuden tapahtumien suunnittelussa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan kokonaistyömäärä n. 130 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, fokusryhmä, valokuvapäiväkirja, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien huomioiminen tapahtumien ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa
- Esteettömyys
- Osallistavan suunnittelun menetelmät
- Sosiokulttuurinen osallistava työpajamenetelmä
- Skenaariotyöskentely
- Kestävä kehitys, sosiaalisen kestävyyden näkökulma
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
-ryhmätyöskentely, harjoitukset, itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit
5 Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet tapahtuman suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
3 Opiskelija ymmärtää käyttäjän merkityksen tapahtumien suunnittelussa ja pystyy ryhmässä tekemään käyttäjäkartoitusta.
1 Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät ja niiden erityispiirteet.
Arviointimenetelmät
-opettajan arviointi
-itsearviointi
Takaisin