Hoitotieteen perusteet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG09AIHE212 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Maijala, Virpi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
HOITOTYO-2013SH   |
1-S   |
2.0   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
HOITOTYO-2013TH   |
1-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SH-2014   |
1-S   |
2.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
TH-2014   |
1-S   |
2.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
EETTINEN OSAAMINEN JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN
Opiskelija tuntee hoitotyön filosofiset perusteet ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman. Opiskelija osaa tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa.
INNOVAATIO-OSAAMINEN
Opiskelija tuntee tieteellisyyden merkityksen hoitotyössä ja sen kehittämisessä sekä osaa kuvata hoitotieteen hoitotyön perustieteenä ja muut tieteet hoitotiedettä tukevina tieteinä.
HOITOTYÖN ASIAKKUUSOSAAMINEN
Opiskelija tunnistaa holistisen ihmiskäsityksen.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 53 tuntia, josta noin 23 tuntia lähiopetusta ja noin 30 tuntia ohjeiden mukaista itsenäistä opiskelua
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Tiede ja teoria. Filosofinen ajattelu ja keskeiset käsitteet. Hoitotiede tieteenalana ja hoitotieteen tutkimusalat. Arvot, ihmiskäsitykset.
Opiskelumateriaali
Eriksson, K.& al. 2007. Hoitotiede. WSOY.
Saatavuus:
http://tiny.cc/rfi0lx
http://tiny.cc/ngi0lx
Kangasniemi, M., Viitalähde, K. & Porkka, S. 2010. A theoretical examination of the rights of nurses. Nursing Ethics. 127 (5) 628-635.
Saatavana:
http://tiny.cc/ikszmx
Opettajan osoittama ajankohtainen materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luento-opetus, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa
- eritellä hoitotyön filosofisia perusteita ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman
- eritellä hoitotieteen keskeiset käsitteet
- analysoida tutkimustietoa ja perustella näyttöön perustuvan
tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa
3-4
Opiskelija
- tietää hoitotyön filosofisia perusteita ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman
- tietää hoitotieteen keskeiset käsitteet pääpiirteissään
- analysoida tutkimustietoa ja tietää näyttöön perustuvan
tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa
1-2
Opiskelija
- tietää hoitotyön filosofisia perusteita ja tunnistaa hoitotyön arvomaailman
- tietää hoitotieteen keskeiset käsitteet pääpiirteissään
- analysoida tutkimustietoa ja tunnistaa näyttöön perustuvan
tiedon merkityksen hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei tunnista hoitotyön filosofisia perusteita ja hoitotyön arvomaailman
- ei tunnista hoitotieteen keskeiset käsitteet pääpiirteissään
- ei osaa analysoida tutkimustietoa eikä tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon merkitystä hoitotyössä ja hoitotyön eettisessä päätöksenteossa
Arviointimenetelmät
Yksilö- ja ryhmätyöskentely, oppimisprosessit ja oppimistuloksien arviointi, tehtävät
Harjoittelu
Teoriaopintojakso
Takaisin