Opiskelija perehtyy muisteluterapian teoreettisiin lähtökohtiin ja käytännön merkitykseen sekä tiedostaa muistelun vanhustyön tärkeänä tukemis- ja auttamismenetelmänä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija lähestymistapoja /muotoja menetelmän käytössä ja ymmärtää niiden merkityksen.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia työskentelytapoja muistelun virittämiseen ja muistelemiprosessin ohjaamiseen.
Opiskelija osaa ohjata vanhusta ja vanhusryhmiä voimauttavaan muisteluunja osaa muistelua ohjatessaan ottaa huomioon erilaisten vanhuuden sairauksien tuomat erityisvaatimukset ja tavoitteet muistelumenetelmän käyttämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Muistelu käsitteenä, menetelmän käytön historia ja erilaiset lähestymistavat vanhustyössä; Muistojen konstruoiva ja hoitava luonne, muisteleminen luovana toimintana. Ohjaajan roolit; Iäkkään ihmisen/ryhmän muistelun aktivoiminen, tukeminen ja edistäminen; Muistelun ohjaaminen vanhustyössä, muistelua virittävät menetelmät; Erilaisen muistelijan/ryhmän asettamat vaatimukset(dementoituneet vanhukset, masentuneet vanhukset); Muistelua tukevat ja virittävät ympäristöt. Muistelun yhteydet luoviin toimintoihin.
(sisällöstä on 1 op T&K:ta)
Opiskelumateriaali
- Bonart, J.(ed). 1991. Reminiscence reviewed. Open University Press. Buckingham. (sov.osin)
- Gibson, F. 2006. Reminescence and Recall: A Guide to Good Practice. AGE-books. (sov.osin)
- Hohenthal-Antin, L. 2009. Muistot näkyviksi. Muistelutyön menetelmiä ja merkityksiä. Ps-kustannus
- Reinikainen, P. (2007)Elämänkaarikirjoitus ja ihmisen vuoden ajat.( sov. osin)
- Ajankohtaisia lehtiartikkeleita ja muistelun virikemateriaalia
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, vuorovaikutteiset menetelmät, harjoitukset, Koe, sekä harjoittelujaksolla KFG11BE014 toteutettu muisteluryhmän ohjaustehtävä ja tehtäväseminaari.( numeerinen arviointi, keskiarvo koe ja tehtävä +seminaari 1-5)
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luento-opetukseen ja harjoituksiin, tehtäväraportti ja tehtäväseminaariin osallistuminen.(arviointi 1-5)