Muistisairaan kuntouttava hoito ja muistelutyö

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11BGHK04
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Lahti, Marita ; Hietaniemi, Elina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2013   3-S   3.0   2015-08-01   2015-12-31  
VANTYO-2014   3-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muistisairaan vanhuksen hoivaa, hoitoa ja kuntoutusta. Ymmärtää muistisairaan kokemusmaailmaa, kommunikaation erityispiirteitä ja vanhuksen yksilöllistä käyttäytymistä. Opiskelija osaa käyttää erilaisia psykososiaalisia ja luovia terapioita muistisairaan hoidossa ja kuntoutuksessa. Osaa arvioida eri tyyppisten muistisairauksien aiheuttamia käytösoireita. Opiskelija osaa luoda muistisairaalle terapeuttisen hoitoympäristön ja edistää terapeuttisen hoitoyhteisön toteutumista. Opiskelija osaa analysoida muistisairaan kuntouttavan hoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä.

Opiskelijan työmäärä

78h, josta 30h kontaktia ja/tai seminaareja, itsenäistä 48h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Geriatrian ja gerontologisen hoiva, hoidon ja kuntoutuksen opintokokonaisuus.

Sisältö

Muistisairaan vanhuksen kokemusmaailma ja eläytyvä hoitaminen, muistisairaan vanhuksen kielellisen ilmaisun erityispiirteet ja kommunikaation tukeminen, Muistisairaan käytöshäiriöt ja niiden ehkäisy sekä terapeuttinen kohtaaminen, Muistisairaan vanhuksen terapeuttinen hoiva- ja hoitoympäristö, Eettiset kysymykset ja muistisairaan hoitopolku.

Opiskelumateriaali

Erkinjuntti, T. Rinne, J. ,Soininen, H. (toim.) Muistisairaudet. 2010. Duodecim.

Pohjavirta, H. (toim.) Onko tänään eilen. 2012. Tampereen kaupunkilähetys.

Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. (toim.) 2008. Gerontologinen hoitotyö. WSOY.

Vallejo Medina, A. et al. 2011. Vanhustenhoito, Dementoituvan vanhuksen hoito-osio.

Gerontological Nursing-lehden artikkeleita.
Muu opettajan ohjeistama opiskelumateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätehtävät, videomateriaalit

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osaa luovasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida muistisairaan vanhuksen hoivaa ja hoitoa sekä kuntoutusta. Ymmärtää kiitettävällä tasolla muistisairaan kokemusmaailmaa, kommunikaation erityispiirteitä ja vanhuksen yksilöllistä käyttäytymistä. Opiskelija osaa käyttää erilaisia psykososiaalisia ja luovia terapioita muistisairaan hoidossa ja kuntoutuksessa. Osaa analysoida eri tyyppisten muistisairauksien aiheuttamia käytösoireita. Opiskelija osaa luoda muistisairaalle terapeuttisen hoitoympäristön ja edistää terapeuttisen hoitoyhteisön toteutumista. Opiskelija osaa analysoida rakentavan kriittisesti muistisairaan kuntouttavan hoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä.

Taso 3
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muistisairaan vanhuksen hoivaa ja hoitoa sekä kuntoutusta. Ymmärtää hyvällä tasolla muistisairaan kokemusmaailmaa, kommunikaation erityispiirteitä ja vanhuksen yksilöllistä käyttäytymistä. Opiskelija osaa käyttää erilaisia psykososiaalisia ja luovia terapioita muistisairaan hoidossa ja kuntoutuksessa. Osaa kuvailla eri tyyppisten muistisairauksien aiheuttamia käytösoireita. Opiskelija osaa luoda muistisairaalle terapeuttisen hoitoympäristön ja edistää terapeuttisen hoitoyhteisön toteutumista. Opiskelija osaa analysoida kriittisesti muistisairaan kuntouttavan hoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä.

Taso 1
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muistisairaan vanhuksen hoivaa ja hoitoa sekä kuntoutusta. Tunnistaa muistisairaan kokemusmaailmaa, kommunikaation erityispiirteitä ja vanhuksen yksilöllistä käyttäytymistä. Opiskelija osaa käyttää psykososiaalisia ja luovia terapioita muistisairaan hoidossa ja kuntoutuksessa. Osaa nimetä eri tyyppisten muistisairauksien aiheuttamia käytösoireita. Opiskelija osaa analysoida tyydyttävällä tasolla muistisairaan kuntouttavan hoidon laatuun vaikuttavia tekijöitä.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, tehtävä harjoittelujaksolla. Numeerinen arviointi 1-5.

Takaisin