Tutkimus- ja kehittämismenetelmät

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KA33B10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Esala, Jussi
Opettajatiimi: Nissinen, Kaija ; Pitkäkoski, Tuija ; Alarinta, Jarmo
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
RUOKAPAL-2015   1-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
RUOKATEO-2015   1-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
RUOKATUO-2016   1-S   5.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opintojakso antaa valmiudet ymmärtää ja arvioida tieteellisiä tutkimuksia sekä työelämässä tarvittavia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sekä raportoida itsenäisesti tieteellisen tutkmimuksen ja työelämän kehittämistehtävän.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 135 h, mistä
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 32 h
- itsenäistä opiskelua 103 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- Oman toimialan tutkimuksissa käytettävät yleisimmät tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kvantitatiiviset menetelmät
- Tilasto-ohjelmistojen tulosteet: frekvenssitaulukot, ristiintaulukot, tunnusluvut, graafiset esitykset, tilastolliset testit
- Laadullisen tutkimuksen perusteet, tavallisimmat tutkimusmenetelmät, aineiston keruu- ja analysointitavat ja tutkimuksen luotettavuus
- Empiiriseen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- Tutkimusetiikka
- Tutkimus- ja kehittämistehtävän raportointi

Opiskelumateriaali

-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos.
- Alasuutari, P. 2001. Laadullinen tutkimus. 3. painos. Vastapaino.
- Heikkilä, T. 1999. Tilastollinen tutkimus. Hki. Edita. (tai uusin painos)
- Metsämuuronen, J. 2009. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä. Jyväskylä: Gummerus
- Silverman, D. 2005. Doing Qualitative Research. 2nd ed. Sage Publications.
- Eskola & Suoranta: Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot
- Oman opinnäytteen alaan liittyvä menetelmäessee

Arviointikriteerit

Tehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/korjattava. Ohjauksessa ja arvioinnissa keskitytään opiskelijan valmiuksien kehittymiseen siten, että hän osaa valita sopivan menetelmän ja soveltaa sitä opinnäytetyönsä suunnittelussa ja toteutuksessa.

Arviointimenetelmät

- Harjoitustehtävä 30 %
- Essee 70 %

Harjoittelu

Ei harjoittelua

Takaisin