Vanhustyön etiikka ja geronomin ammattietiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B022 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Palomäki, Sirkka-Liisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa vanhustyön eettisen luonteen. Hän osaa analysoida vanhustyön eettisiä ongelmia asiantuntevasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa selittää eettiset peruskäsitteet ja - teoriat sekä osaa toimia vastuullisesti vanhan ihmisen oikeuksien ja hyvän edistämiseksi.
Opiskelija tunnistaa arvoristiriitoja ja osaa perustella omia näkemyksiään ristiriitojen ratkaisuissa.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa eettistä dialogiaan. Opiskelija osaa edistää työyhteisön eettistä reflektiota ja toimintaa ammattieettisestä näkökulmasta.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Vanhuskäsitys ja arvot eettisen reflektion pohjana; vanhustyön etiikan keskeiset käsitteet ja teoriat, moraali; ammattieettiset lait, ohjeet, toimintaperiaatteet; työyhteisön moraali; oman eettisen herkkyyden ja vastuun kehittäminen; vanhustyön käytännössä esiintyvien eettisten ristiriitojen kohtaaminen ja niiden reflektointi.
Opiskelumateriaali
Juujärvi, S et al. (2007) Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminassa.
Sarvimäki, A. Stenbock-Hult, B. 2009 Hoitotyön etiikka.
Gerontologia 3/2007 Ikäetiikan teemanumero
Muu ajankohtainen materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, case -työskentely eettisen reflektion ja keskustelun pohjana
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, koe (numeerinen arviointi 1-5)
Takaisin