Tutkimis- ja kehittämisvalmiudet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KA01ATUKE10
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 7.0 op
Vastuuopettaja: Palander, Samu
Opettajatiimi: Palander, Samu ; Esala, Jussi ; Suojaranta, Juhani
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
MAELINK-2014   2-S   7.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-tunnistaa tieteellisen ja arkiajattelun eroja
-määritellä tutkimuksellisia lähestymistapoja ja tutkimuksen peruskäsitteitä
-esitellä tutkimusprosessin ja raportoinnin vaiheet
-selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa
-antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä
-ymmärtää projektityyppisen työskentelyn luonteen ja osaa päättää, milloin projektityöskentelymalli on tarpeellinen
-hallita projektisyklin eri vaiheisiin liittyviä tehtäviä
-tunnistaa ne valmiudet, joita projektityö edellyttää ammattilaiselta
-osallistua projektityöhön sekä projektien suunnitteluun
-ymmärtää projektiin liittyvät käsitteet, projektisuunnitelman sisällön, projektin aikasuunnittelun ja projektin ohjaamisen (elinkaari)
-käyttää tiedonhankintavälineitä asiantuntijatyön ja tutkimuksen apuna

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 185 h, josta lähiopetusta 45 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Ei tarvita

Sisältö

Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet:
-tieteellinen ajattelu ja arkiajattelu
-yleinen tutkimusetiikka
-tutkimusmenetelmät
-tutkimuksen peruskäsitteet
-tutkimusprosessin ja -raportin vaiheet
-tutkiva ja kehittävä työote
Projektitoiminnan perusteet:
-projektitoiminnan käsitteet ja toimintatavat
-projektin vaiheet ja prosessi
-projektisuunnitelma (aika-, resurssi ja kustannussuunnittelu)
-projektiorganisaatiot ja sidosryhmät
-projektin muutokset, riskit ja ongelmat
-projektiviestintä ja raportointi
Tiedonhankinta
-tietokannat ja tiedonhakumenetelmät

Opiskelumateriaali

-Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
Saatavuus: http://tiny.cc/q963jx

-Projektin Johdon pätevyys 3.0.
Saatavana: http://www.pry.fi/UserFiles/33fa4818-2dbf-44aa-a497-0e74914327b1/Web/IPMA-sertifiointi/ENG/PMAF_NCB_3.0_v1.3.pdf
-muu opettajien osoittama materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

-luennot
-monialaiset keskusteluryhmät verkossa ja muu verkko-opiskelu
-oman alan tutkimusraportteihin tai artikkeleihin tutustuminen ja niiden analysointi
-koulutusalakohtainen projektisuunnitelma
-ohjattu ja itsenäinen tiedonhaku

Arviointikriteerit

Hväksytty/hylätty em. oppimistavoitteiden saavuttamisen perusteella (hyväksytty taso: tavoitteet on saavutettu)

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, verkko-opiskelun summaava verkkotentti, harjoitustehtävät

Takaisin