Työelämän viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KC04CA85013 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Myllymäki, Helena |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
AUTE-2015KAUT   |
3-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
AUTE-2015SAUT   |
3-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
KOTU-2015AUTO   |
3-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
KOTU-2015KOTU   |
3-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
TITE-2015   |
3-S   |
2.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
AUTE-2016KAUT   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
AUTE-2016SAUT   |
4-S   |
2.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
KOTU-2016AUTO   |
3-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
KOTU-2016KOTU   |
3-S   |
2.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
TITE-2016   |
3-K   |
2.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
-osaa argumentoida sekä esittää asiansa vakuuttavasti ja havainnollistavasti
-osaa laatia aloitetekstejä sekä tiedottavia ja ohjeistavia tekstejä
- pystyy toimimaan tavoitteellisissa keskusteluissa ja neuvotteluissa
- pystyy analysoimaan verkkotekstejä ja kirjoittamaan niitä
Opiskelijan työmäärä
Kokonaistyömäärä 54 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Viestintätaidot
Sisältö
ohjeistavat tekstit, aloitetekstit, tiedottavat tekstit, argumentointi, tavoitteelliset keskustelut ja neuvottelutaito, verkkokirjoittaminen
Opiskelumateriaali
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä: Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. 10. uud. painos. Helsinki: Edita
Muu opettajan ja opiskelijoiden tuottama materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, verkko-opetus soveltuvin osin
Pari- ja pienryhmätyöskentely, suulliset harjoitukset ja kirjalliset tehtävät
Itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaiseti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan; hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta; teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioon ottavaa ja vakuuttavaa, Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida osaa viestintäänsä vain viestin lähettäjän näkökulmasta.
Arviointimenetelmät
Kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi.
Takaisin