Matemaattinen viestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KC03MAVIE02 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Lassila, Hannu |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
BIOEL-2015   |
1-K   |
2.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
BIOEL-2016   |
1-K   |
2.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa muuttaa sanallisia ongelmia matematiikan avulla ratkaistavaan muotoon
- osaa kirjoittaa matemaattisia lausekkeita omaan tekstiinsä
- tuntee SI-yksikköjärjestelmän ja yksiköiden muodostumisen
- osaa käyttää yksiköitä matemaattisia ongelmia ratkaistessaan ja lausekkeita muodostaessaan
- osaa johtaa matemaattisia lausekkeita
- osaa kirjoittaa laskutoimitukset ja ratkaisut ymmärrettävästi
- ymmärtää luonnonilmiöiden matemaattisia malleja
Opiskelijan työmäärä
n. 50 tuntia.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Ei edeltäviä opintoja.
Sisältö
- Matemaattiset lausekkeet ja yhtälöt
- Wordin kaavaeditorin käyttö
- SI-yksikköjärjestelmä
- Ongelmien muuttaminen matemaattisesti ratkaistavaan muotoon
- Ratkaisujen esittäminen kirjallisesti
- Luonnonilmiöiden matemaattinen mallintaminen
Opiskelumateriaali
Opetajan osoittama materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitukset. Opintojakso toteutetaan osin verkko-opintoina.
Arviointikriteerit
Tyydyttävä 1-2: Jakson suoritettuaan opiskelija
- osaa matematiikan peruskäsitteet
- osaa käyttää yksinkertaisia matemaattisia malleja
- osaa kirjoittaa tietokoneella yksinkertaisia matemaattisia lausekkeita
Hyvä 3-4: Opiskelija
- osaa kirjoittaa tietokoneella monimutkaisiakin matemaattisia lausekkeita
- osaa kirjoittaa yksinkertaisen ongelman matematiikan kielellä
- osaa esittää kirjallisesti matemaattisen ongelman ratkaisun
Kiitettävä 5: Opiskelija
- ymmärtää matemaattisten mallien merkityksen
- osaa tuottaa itsenäisesti matemaattisia merkintöjä sisältävää tekstiä, kuten mittausraportteja, käyttäen tarkoitukseen sopivia työvälineitä.
Arviointimenetelmät
Harjoitustehtävät ja verkkotentit.
Takaisin