Kirjastopalvelujen kehittäminen ja arviointi
Rakennetyyppi: | Opintojakson osa |
Koodi: | KH18KIYH012 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Mäkinen-Laitila, Sari |
---|
Opettajatiimi: | Vuorela, Pirkko |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
- Opiskelija osaa arvioida kirjastojen toimintaa
- Opiskelija osaa esitellä palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 79 h, mistä luennot ja ryhmäopiskelu 54 h ja itsenäinen opiskelu 25 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Kirjasto- ja tietopalvelutoiminnan perusteet
Sisältö
- kirjastoalan hallinto lyhyesti
- kirjastoalan ajankohtaiset kehittämishankkeet
- kirjastopalvelujen laadun arviointi
- palvelujen suunnittelun ja kehittämisen menetelmät
Opiskelumateriaali
- Juntunen, A. & Saarti, J. 2010. Kirjaston johtaminen. Avain. S. 96 – 160.
Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=100142
- Bryson, J. 2011. Managing information services: a sustainable approach. Ashgate. Part II: Strategy and planning. http://site.ebrary.com/lib/seamkebrary/docDetail.action?docID=10464442&p00=bryson
- Yleisten kirjastojen laatusuositus. 2012. Osoitteessa: http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/OKM20.pdf?lang=fi
- muu opiskeltava materiaali ilmoitetaan opinnon alussa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
- luennot, itsenäinen opiskelumateriaalin työstäminen
- ryhmätyöt
- kirjallinen kertauskoe
Arviointikriteerit
1-2 tyydyttävä
- opiskelija on tehnyt vaadittavat osasuoritukset hyväksyttävästi
- opiskelija osaa esitellä kirjallisesti ja suullisesti palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen tai arviointiin liittyvät tehtävänsä tyydyttävästi
- opiskelija osaa arvioida kirjastotoiminnan keskeisten palvelujen laatua
3-4 hyvä
- opiskelija on osallistunut opinnon osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija esittelee hyvin (kirjallisesti ja suullisesti) palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen tai arviointiin liittyvät tehtävänsä
- opiskelija osaa arvioida kirjastotoiminnan keskeisten palvelujen laatua ja etsiä palvelujen kehittämiskohteita
5 kiitettävä
- opiskelija on osallistunut opinnon osasuorituksiin aktiivisesti
- opiskelija osaa kiinnostavasti esitellä (kirjallisesti ja suullisesti) palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen tai arviointiin liittyvät tehtävänsä
- opiskelija osaa arvioida kirjasto-organisaation laatua ja laatia palvelujen kehittämissuunnitelman
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu seuraavista osioista: lähiopiskeluun osallistuminen, verkkokeskustelut, ryhmätyöskentely, tentti.
Harjoittelu
Opintojakson osa ei sisällä työharjoittelua.
Takaisin