Johtamisteoriat

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KF21JOHT06
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Zechner, Minna
Opettajatiimi: Zechner, Minna ; Tiilikka, Tiina
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
YSOSKO-2016   2-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää johtamisteorioiden päätyypit ja joitakin niiden nykyisiä sovelluksia sekä tunnistaa oman tapansa toimia johtajana ja alaisena sekä kehittyy niissä.

Opiskelija osaa tarkastella erilaisia johtamisen alueita, kuten strateginen johtaminen ja henkilöstöjohtaminen ja kykenee esittämään erilaisia keinoja johtamisen kehittämiseen.

Opiskelijan työmäärä

130 t (luennot ja etäopiskelu)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tieteellinen liikkeenjohto, ihmissuhdekoulukunta, managerialismi ja muita johtamisteorioita. Muutoksen johtaminen sekä moniammatilliset organisaatiot. Johtajan rooli ja vaikutukset kehittämistoimintaan

Opiskelumateriaali

Esimerkiksi:

Huotari, Päivi (2009) Strateginen osaamisen johtaminen kuntien sosiaali- ja terveystoimessa - neljän kunnan sosiaali- ja terveystoimen esimiesten käsityksiä strategisesta osaamisen johtamisesta. Acta Universitatis Tamperensis: 1382. Tampere: Tampere University Press.

Kujala, Anne (2015) Esimiesten ammattijohtamisvalmiuksien mittaaminen visuaalisella kehyskertomuksella - murtuuko myytti? Tarkastelussa terveys- ja sosiaaliala. Acta Wasaensia 333. Vaasa: Vaasan yliopisto.

Seeck, Hannele (2012) Johtamisopit Suomessa. Taylorismista innovaatioteorioihin. Helsinki: Gaudeamus.

Carlsson, Maria & Forssell, Christina (2008) Esimies ja coaching. Helsinki: Art House.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja etäopiskelu

Arviointikriteerit

Taso 1-2
Opiskelija tuntee ja osaa kuvailla erilaisia johtamisteorioita ja johtamisen konteksteja.

Taso 3-4
Opiskelija osaa vertailla erilaisia johtamistyylejä ja arvioida käytännössä millaista johtamistyylejä eri organisaatioissa on käytössä.

Taso 5
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti erilaisia johtamistyylejä ja peilata omaa ja toisten toimintaa suhteessa niihin.

Arviointimenetelmät

Arvionti perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin.

Harjoittelu

Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.

Takaisin