Projektityö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08BYL0510 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
1-K   |
3.0   |
2014-01-02   |
2014-07-31   |
SOSALA-2014   |
1-K   |
3.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä projektitoiminnan luonteenomaisia piirteitä ja määritellä projektitoiminnan roolia sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavassa palvelujärjestelmässä. Opiskelija osaa tunnistaa projektityön yhdeksi sosiaalityön menetelmäksi ja osaa määritellä ne valmiudet, joita projektityö edellyttää ammattilaiselta. Hän osaa erotella projektin elinkaaren eri vaiheet: tarve, suunnittelu, toteuttaminen ja päättäminen. Hän osaa määritellä vaiheisiin sisältyvät tehtävät ja niiden merkityksen projektin kokonaisuudessa. Hän osaa perustella suunnitelmallisuuden merkityksen projektityössä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä onnistuneen projektin edellytyksiä.
Opiskelijan työmäärä
78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Projektityöskentelyyn liittyvät avainkäsitteet
- Sosiaalialan projektitoteutuksen erityispiirteet
- Projektin vaiheet ja prosessi
- Projektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja tulosten juurruttaminen
- Projektien rahoituslähteet
- Projektiviestintä
- Projektin johtaminen
- Projektiorganisaatio
Opiskelumateriaali
- Paasivaara, L., Suhonen, M. & Nikkilä J. 2008. Innostavat projektit. Sairaanhoitajaliitto
- Paasivaara, L., Suhonen, M. & Virtanen, P. 2013. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. Tietosanoma Oy.
- Tonnquist, B. 2010. Project Management. Bonnier Utbildning.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt ja vierailut.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa tunnistaa projektitoiminnalle luonteenomaisia piirteitä ja määritellä sen yhdeksi sosiaalityön menetelmäksi. Opiskelija osaa määritellä, mitä projektitoiminta edellyttää ammattilaiselta. Opiskelija osaa kuvata projektin elinkaaren vaiheet tehtävineen. Opiskelija osaa selittää, mitä suunnitelmallisuus projektille merkitsee. Opiskelija osaa tuottaa projektisuunnitelman.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää projektitoiminnan luonteenomaisia piirteitä ja sen yhteyttä sosiaalityöhön. Opiskelija osaa perustella projektin merkitystä sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavan palvelujärjestelmän innovaatio- ja kehitystoiminnassa. Opiskelija osaa analysoida projektin eri toimijoiden tehtäviä ja niiden merkitystä projektille. Opiskelija osaa arvioida projektisuunnitelman sisältöä ja suunnitelmallisuuden merkitystä projektin onnistumiselle. Opiskelija osaa selittää, miten projektin eri vaiheet ja tehtävät liittyvät toisiinsa ja millaisia vaikutuksia tällä on projektin olemassaoloon.
Taso 5:
Opiskelija osaa perustellen arvioida projektin merkitystä ja ominaispiirteitä sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia tuottavan palvelujärjestelmän innovaatio- ja kehitystoiminnassa. Opiskelija osaa perustellusti erotella ja keksiä erilaisia projektin olemassaoloon vaikuttavia tekijöitä, vertailla ja suhteuttaa niitä toisiinsa sekä analysoida niiden vaikutuksia projektille. Opiskelija osaa arvioida projektin kohtaamia haasteita ja onnistuneen projektin edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointimenetelmät
Tuntityöskentely, ryhmätyöt ja kirjallinen tentti. Sitoutuva osallistuminen opintojakson työskentelymuotoihin.
Takaisin