Markkinointi
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KB02BLIMR07 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 7.0 op |
Vastuuopettaja: | Holma, Heikki |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Markkinoinnin perusteet.
- Opiskelija osaa analysoida nykyaikaista markkinointiajattelua ja perustella markkinoinnin keskeisen merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Opiskelija:
- osaa tulkita ja käyttää markkinoinnin teoreettisia perusteita, käsitteitä ja malleja
- osaa antaa esimerkkejä joidenkin oman koulutusalansa yritysten /organisaatioiden tavasta toteuttaa markkinointia
- osaa arvioida ja vertailla niiden toimintaa suhteessa joihinkin samalla alalla toimiviin kilpailijoihin ja joihinkin muiden alojen yrityksiin /organisaatioihin
- osaa selittää kilpailuetujen luomisen ja ylläpitämisen keskeisen merkityksen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Tuotteistaminen ja markkinointiviestintä.
- Opiskelija osaa selostaa tuotteistamisen peruskäsitteet liiketaloudelliset hyödyt
- Opiskelija osaa esitellä perustiedot markkinointiviestinnästä ja markkinointikommunikaation eri keinoista ja niiden käytöstä.
- Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan laaja-alaisessa projektityössä.
Opiskelija:
- osaa selostaa, mitä markkinointiviestintä on, mihin sillä pyritään ja mikä on markkinointiviestinnän merkitys osana organisaatioiden toimintaa ja niiden sidosryhmien kannalta
- osaa toteuttaa markkinointiviestinnän eri keinojen käyttämistä case-harjoituksissa
- osaa soveltaa osaamistaan laaja-alaisessa projektityössä (mainoskampanja, messuosasto, PR-tilaisuuden järjestäminen tms.)
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 189 h, josta
- työjärjestyksessä olevaa opiskelua 98 h
- itsenäistä opiskelua 91 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Markkinoinnin perusteet.
-markkinoinnin teoreettiset perusteet, käsitteet ja mallit
-markkinoinnin kilpailukeinot; mielikuvamarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen
-kilpailuetujen luominen ja ylläpitäminen
-liiketoiminnan markkinoinnillinen kehittäminen
-yritys- /organisaatio-caset.
Tuotteistaminen ja markkinointiviestintä.
- Tuotteistamisen perusteet markkinoinnin näkökulmasta
- Johdatus markkinointiviestintään, henkilökohtainen myyntityö, mainonta, menekinedistäminen, PR-toiminta, sponsorointi.
- Opintojakso on integroitu tietotekniikan, erityisesti kuvankäsittely- ja julkaisuohjelmien opetukseen.
Opiskelumateriaali
-Bergström S., Leppänen A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. EDITA.
-Rope, T. & Vahvaselkä, I., Nykyaikainen markkinointi. 1998 tai uudempi. WSOY.
-Armstrong G. & Kotler, P. Marketing. An Introduction. (osoitetut sivut). 2000. Prentice-Hall International.
-Juslin H. & Neuvonen, J. Metsäteollisuustuotteiden markkinointi. 1997. Opetushallitus. Opintomoniste.
-Vuokko P. Markkinointiviestintä, vaikutus ja keinot. 2003. WSOY.
-Karjaluoto H. 2010. Digitaalinen markkinointiviestintä. DOLENDO.
-Muu materiaali ilmoitetaan opintojen alussa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja itsenäinen työskentely. Opintojakso sisältää myös yksilötehtävinä tehtäviä harjoituksia ja ryhmätehtäviä sekä kontaktitunneilla että itsenäisesti. Tentti. Työjärjestyksessä olevaa opiskelua noin 50 % ja itsenäistä työskentelyä noin 50 %.
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytyt tentit ja harjoitukset. Kummatkin osiot arvioidaan. Hyväksytty (1-5).
Harjoittelu
None
Takaisin