Opiskelija osaa soveltaa erilaisia kuntouttavia ja luovia menetelmiä erilaisten vanhus- /omaishoitajaryhmien ohjaamiseen sekä hyvinvoinnin, toimintakyvyn ja terveyden tukemiseen ja edistämiseen.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vanhus- /omaishoitajaryhmän/perheen kuntoutusprosessin yhdessä omaishoitaja-/vanhusperheen kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opintokokonaisuuden teoriaopintojen yhteydessä ilmoitettu kirjallisuus
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Omaishoitajaperheissä työskentely, omaishoitajan toimintakyvyn arviointi, kuntoutussuunnitelman tekeminen, toteutus ja arviointi. Omaisten virkistyspäivän suunnittelu, järjestäminen ja arviointi moniammatillisesti muiden sos.- ja terveysalan opiskelijaryhminen ja omaishoitoverkoston kanssa yhteistyönä.
Arviointikriteerit
Taso 1.(1-2)
Opiskleija osaa toimia omaishoitajaperheessä yhdessä opiskelijaparinsa kanssa kayttäen perheen tukemiseen yhtä tai kahta kuntouttavaa menetelmää. Opiskelija tarvitsee paljon ohjaajan tukea selviytyäkseen omaishoitajaperheen kuntoussuunnitelman tekemisestä sekä virkistyspäivään liittyvistä tehtävistään.
Taso 2.(3-4)
Opiskelija toimii aktiivisesti omaishoitoperheessä ja käyttää monipuolisia kuntoutusmenetelmiä perheen toimintakyvyn tukemiseen tukemiseen. Hän on aloitteellinen ja kantaa vastuuta virkistyspäivän suunnittelusta ja toteutuksesta.
Taso 3.(5)
Opiskelija toimii aktiivisesti ja luovasti omaishoitoperheessä sekä virkistyspäivän suunnittelussa sekä toteutuksessa. Perheeseen tehty kuntoutussuunnitelma on perheen tarpeista lähtevä suunnitelma, jonka sisältää uusia kuntoutusmenetelmiä perheen toimintakyvyn tukemiseen.
Arviointimenetelmät
Ohjaavien opettajien suorittama numeraalinen arviointi omaishoitajaperheiden kuntoutussuunnitelman raportista (parityö). Aktiivinen osallistuminen virkistyspäivän suunnitteluu, toteutukseen sekä arviointiin.