Ihmisen liikuntaelimistö ja sen tutkiminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG10BPO15
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Svahn, Tarja
Opettajatiimi: Hautamäki, Minna ; Svahn, Tarja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
FYSTER-2015   1-K   3.0   2016-01-01   2016-07-31  
FYSTER-2016   1-K   3.0   2017-01-01   2017-07-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa palpoida luut, nivelet ja lihakset
- osaa mitata luotettavasti ja toistettavasti lihasten voimaa ja nivelten liikkuvuutta eri menetelmien ja mittareiden avulla sekä osaa tulkita ja selittää saatuja mittaustuloksia
- osaa mitata ja analysoida luotettavasti ja toistettavasti ihmisen asentoja, liikettä ja liikkumista eri fysioterapian tutkimismenetelmiä apuna käyttäen

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojen alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Anatomia ja fysiologia

Sisältö

- Lihastestauksen periaatteet teoriassa ja käytännössä
- Nivelten liikkuvuusmittaus
- Ryhdin tutkiminen

Opiskelumateriaali

Kirjallisuus
Ahonen, J. et al. (toim). 1998. Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus
Koistinen, J. et al. 1998. Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus
Palmer, M. & Epler, M. 1998. Fundamentals of musculoskeletal assesment tecniques. 2. ed. Lippincott
Plazer,W. 2004 Locomotor system. 5. ed. Thieme
Reichert Bernhard. 2008. Käytännön anatomiaa 1 ja 2
Sandström m, Ahonen J. 2011.Liikkuva ihminen-aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-kustannus.
Taimela, S. et. al. 2002. Niska- ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus
Trew. M. & Everett, T. (toim.) 2001. Human movement. 4. ed. Churchill Livingstone
Ylinen 2002. Venytystekniikat I. Lihas-jännesysteemi. Loimaan kirjapaino Oy.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, itsenäinen opiskelu, käytännön harjoitukset

Arviointikriteerit

Arviointikriteerit

Kiitettävä taso:
Opiskelija hallitsee fysioterapiaprosessin teoreettisen mallin ja tunnistaa siihen kuuluvat eri osa-alueet.
Opiskelija osaa sujuvasti nimetä ja palpoiden tunnistaa eri tilanteissa ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiset osat. Hän soveltaa erinomaisesti anatomista teoriatietoa eritellessään tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa erilaisissa liikesuorituksissa.
Opiskelija osaa sujuvasti mitata ihmisen asentoja, liikettä ja liikkumista eri fysioterapian tutkimismenetelmiä käyttäen sekä tulkita ja selittää saatuja mittaustuloksia kliinisen päättelyn tueksi.
Opiskelija osaa referoida tutkimusartikkelin ohjeiden mukaisesti ja ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen fysioterapiassa.

Hyvä taso:
Opiskelija hallitsee fysioterapiaprosessin teoreettisen mallin ja tunnistaa siihen kuuluvat osa-alueet.
Opiskelija osaa nimetä ja palpoiden tunnistaa harjoitelluissa tilanteissa ihmisen tuki – ja liikuntaelimistön anatomiset osat. Hän soveltaa hyvin anatomista teoriatietoa eritellessään tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa erilaisissa liikesuorituksissa.
Opiskelija osaa mitata ihmisen asentoja, liikettä ja liikkumista eri fysioterapian tutkimismenetelmiä käyttäen sekä tulkita ja pääkohdin selittää saatuja mittaustuloksia kliinisen päättelyn tueksi.
Opiskelija osaa referoida tutkimusartikkelin ohjeiden mukaisesti ja osittain ymmärtää tieteellisen ajattelun merkityksen fysioterapiassa.

Tyydyttävä taso:
Opiskelija tunnistaa fysioterapiaprosessin teoreettisen mallin ja osaa osin selittää siihen kuuluvia osa-alueita.
Opiskelija osaa pääosin nimetä ja palpoiden tunnistaa harjoitelluissa tilanteissa ihmisen tuki – ja liikuntaelimistön anatomisia osia. Hän osittain soveltaa anatomista teoriatietoa eritellessään tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa erilaisissa liikesuorituksissa.
Opiskelija osaa ohjeisiin tukeutuen mitata ihmisen asentoja, liikettä ja liikkumista eri fysioterapian tutkimismenetelmiä käyttäen sekä osittain tulkita ja selittää saatuja mittaustuloksia kliinisen päättelyn tueksi.
Opiskelija referoi suppeasti tutkimusartikkelia ja ymmärtää osittain tieteellisen ajattelun merkityksen fysioterapiassa.

Arviointimenetelmät

Teoriakoe, käytännön koe

Takaisin