Uudistava johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30KEJO09
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Heikkilä, Asta
Opettajatiimi: Heikkilä, Asta
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2016   1-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
KEJO-2016   2-S   1.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida ja arvioida ajankohtaisia muutostekijöitä ja trendejä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä,
- vertailla erilaisia muutosten ulottuvuuksia ja prosesseja, sekä arvioida johtamisen näkökulmasta muutosprosessien toteutumista käytännössä teoria- ja tutkimustietoon perustuen, sekä
- analysoida ja hyödyntää projektijohtamisen periaatteita onnistuneen muutoksen aikaansaamiseksi

Opiskelijan työmäärä

80 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Sosiaali- ja terveyspalvelujen muuttuvat ja teknologistuvat toimintaympäristöt
Johtaminen muutosprosesseissa
Projektijohtaminen

Opiskelumateriaali

Haataja, M., Tiirinki, H., Suhonen, M. & Paasivaara, L. 2012. Muutosprosessin arvioinnin kehys lähijohtajan näkökulmasta - CSM-teorian sovellus terveydenhuollon työyksikössä. Hallinnon Tutkimus 31(3), 217 - 230.

Paasivaara, L., Suhonen, M. & Virtanen, P. 2013. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. Helsinki: Tietosanoma

Saarisilta, J. & Heikkilä, J. (toim.) 2015. Yhdessä innovoimaan – osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa. Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti. THL Raportti 4/2015. Tampere: THL. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5

Sitra 2015. Huomisen sote. Millaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään meidän tulisi pyrkiä ja miten se tehdään. Sitran selvityksiä 92. Helsinki. Saatavissa: https://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksi%C3%A4-sarja/Selvityksia92.pdf

Stenvall, J. & Virtanen, P. 2012. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen. Kehittämisen mallit, toimintatavat ja periaatteet. Helsinki: Tietosanoma.

Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.

Tuomivaara, S. & Eskelinen, K. 2012. Sosiaali- ja terveydenhuollon esimiesten kokemuksia tietotekniikan hyödyllisyydestä työssään. Tietotekniikan mahdollisuudet käytännön sosiaali- ja terveydenhuollon johtamis- ja esimiestyössä -hankkeen loppuraportti. Helsinki: Työterveyslaitos. Saatavissa: https://www.tsr.fi/c/document_library/get_file?folderId=13109&name=DLFE-7202.pdf

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu Moodlessa

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.

Hyvä taso (3-4):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Kiitettävä taso (5):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksolla ja itsenäisiin tehtäviin

Takaisin