Uudistava johtaminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG30KEJO09 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | Ylempi AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Heikkilä, Asta |
---|
Opettajatiimi: | Heikkilä, Asta |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KEJO-2016   |
1-K   |
2.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
KEJO-2016   |
2-S   |
1.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja arvioida ajankohtaisia muutostekijöitä ja trendejä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä,
- vertailla erilaisia muutosten ulottuvuuksia ja prosesseja, sekä arvioida johtamisen näkökulmasta muutosprosessien toteutumista käytännössä teoria- ja tutkimustietoon perustuen, sekä
- analysoida ja hyödyntää projektijohtamisen periaatteita onnistuneen muutoksen aikaansaamiseksi
Opiskelijan työmäärä
80 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Sisältö
Sosiaali- ja terveyspalvelujen muuttuvat ja teknologistuvat toimintaympäristöt
Johtaminen muutosprosesseissa
Projektijohtaminen
Opiskelumateriaali
Haataja, M., Tiirinki, H., Suhonen, M. & Paasivaara, L. 2012. Muutosprosessin arvioinnin kehys lähijohtajan näkökulmasta - CSM-teorian sovellus terveydenhuollon työyksikössä. Hallinnon Tutkimus 31(3), 217 - 230.
Paasivaara, L., Suhonen, M. & Virtanen, P. 2013. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa. Helsinki: Tietosanoma
Saarisilta, J. & Heikkilä, J. (toim.) 2015. Yhdessä innovoimaan – osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa. Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti. THL Raportti 4/2015. Tampere: THL. Saatavilla: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5
Sitra 2015. Huomisen sote. Millaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään meidän tulisi pyrkiä ja miten se tehdään. Sitran selvityksiä 92. Helsinki. Saatavissa: https://www.sitra.fi/julkaisut/Selvityksi%C3%A4-sarja/Selvityksia92.pdf
Stenvall, J. & Virtanen, P. 2012. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen. Kehittämisen mallit, toimintatavat ja periaatteet. Helsinki: Tietosanoma.
Teknologia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hoitotyön vuosikirja 2016. Helsinki: Fioca.
Tuomivaara, S. & Eskelinen, K. 2012. Sosiaali- ja terveydenhuollon esimiesten kokemuksia tietotekniikan hyödyllisyydestä työssään. Tietotekniikan mahdollisuudet käytännön sosiaali- ja terveydenhuollon johtamis- ja esimiestyössä -hankkeen loppuraportti. Helsinki: Työterveyslaitos. Saatavissa: https://www.tsr.fi/c/document_library/get_file?folderId=13109&name=DLFE-7202.pdf
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu Moodlessa
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen peruskäsitteistöä. Opiskelija on pystynyt hyödyntämään kurssin peruskäsitteistöä opintojaksotehtävässään.
Hyvä taso (3-4):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista hyvin ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Kiitettävä taso (5):
Opiskelija on suoriutunut opintojakson opinnoista erinomaisesti ja on osallistunut erittäin aktiivisesti opintojakson työskentelyyn. Opiskelija on osoittanut opintojaksolla kykyä ymmärtää aiheen käsitteistöä ja on osoittanut kykyä monipuolisesti ja kriittisesti soveltaa opittua käytännön toimintaan: Opiskelija on pystynyt kehittämään luovia ratkaisuja opintojaksotehtävässään.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähijaksolla ja itsenäisiin tehtäviin
Takaisin