Ohjaus hoitotyössä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KG09AIHE221 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 1.5 op |
Vastuuopettaja: | Palo, Raija |
---|
Opettajatiimi: | Maijala, Virpi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
HOITOTYO-2013SH   |
1-S   |
1.5   |
2013-09-01   |
2013-12-31   |
HOITOTYO-2013TH   |
1-S   |
1.5   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SH-2014   |
2-S   |
1.5   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
TH-2014   |
2-S   |
1.5   |
2016-08-01   |
2016-12-31   |
Osaamistavoitteet
OPETUS- JA OHJAUSOSAAMINEN
Opiskelija tuntee ohjaus- käsitteen ja sen lähikäsitteet.
Opiskelija osaa ohjata näyttöön perustuvien ohjauksen menetelmin. Opiskelija osaa kuvata voimavaraistavan ohjauksen merkityksen ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti hoitotyön ja terveyden edistämisen ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta/potilasta omahoidossa ja oman terveysongelmansa hallinnassa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaus- ja opetustilanteita eri ympäristöihin ja tilanteisiin, eri asiakas- ja potilasryhmille, perheille ja muille yhteisöille.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön tai ryhmän ohjaustilanteita erilaisissa ympäristöissä.
Opiskelijan työmäärä
Työmäärä yhteensä 40 tuntia, josta noin 18 tuntia lähiopetusta ja noin 22 tuntia ohjeiden mukaista itsenäistä opiskelua.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opiskelu hoitotyön koulutusohjelmassa - opintojakso
Sisältö
Potilaan ohjaaminen ja opetus. Ohjauksen teoreettinen perusta. Voimavaraistava ohjaus. Asiakaslähtöisen ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opiskelumateriaali
Eloranta, T. & Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä. Helsinki:Tammi.
Saatavuus: http://tiny.cc/s9zbmx
Holmstöm, I. & Röring, M. 2010. The relation between patient-centredness and patient empowerment: A discussion on concepts. Patient education and counseling, 79 (2), 167-172.
Ajankohtainen materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
5
Opiskelija osaa
- hakea, arvioida ja käyttää monipuolisesti erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä tietokantoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida kriittisesti omaa ohjausosaamistaan ja kehittää itseään ohjaajana hoitotyön käytännössä
3-4
Opiskelija osaa
- hakea, arvioida ja käyttää yleisimpiä kansallisia ja kansainvälisiä tietokantoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida omaa ohjausosaamistaan ja tietää kuinka kehittää itseään ohjaajana hoitotyön käytännössä
1-2
Opiskelija
- tietää eri tietolähteitä ja osaa etsiä tietoa kansallisista tietokannoista
- tietää kuinka suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida omaa ohjausosaamistaan hoitotyön käytännössä
Hylätty = 0
- opiskelijan tiedonhankintataidot kansallisista tietokannoista ovat heikot
- opiskelija ei tiedä kuinka suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita näyttöön perustuen
- opiskelija ei osaa arvioida omaa ohjausosaamistaan hoitotyön käytännössä
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty ohjaustilanne
Harjoittelu
Teoriaopintojakso
Takaisin