Ohjaus hoitotyössä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE221
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 1.5 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opettajatiimi: Maijala, Virpi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   1-S   1.5   2013-09-01   2013-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-S   1.5   2014-09-01   2014-12-31  
SH-2014   2-S   1.5   2015-08-01   2015-12-31  
TH-2014   2-S   1.5   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

OPETUS- JA OHJAUSOSAAMINEN
Opiskelija tuntee ohjaus- käsitteen ja sen lähikäsitteet.
Opiskelija osaa ohjata näyttöön perustuvien ohjauksen menetelmin. Opiskelija osaa kuvata voimavaraistavan ohjauksen merkityksen ohjauksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti hoitotyön ja terveyden edistämisen ohjaustilanteissa. Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta/potilasta omahoidossa ja oman terveysongelmansa hallinnassa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaus- ja opetustilanteita eri ympäristöihin ja tilanteisiin, eri asiakas- ja potilasryhmille, perheille ja muille yhteisöille.

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön tai ryhmän ohjaustilanteita erilaisissa ympäristöissä.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä 40 tuntia, josta noin 18 tuntia lähiopetusta ja noin 22 tuntia ohjeiden mukaista itsenäistä opiskelua.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Opiskelu hoitotyön koulutusohjelmassa - opintojakso

Sisältö

Potilaan ohjaaminen ja opetus. Ohjauksen teoreettinen perusta. Voimavaraistava ohjaus. Asiakaslähtöisen ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Opiskelumateriaali

Eloranta, T. & Virkki, S. 2011. Ohjaus hoitotyössä. Helsinki:Tammi.
Saatavuus: http://tiny.cc/s9zbmx

Holmstöm, I. & Röring, M. 2010. The relation between patient-centredness and patient empowerment: A discussion on concepts. Patient education and counseling, 79 (2), 167-172.


Ajankohtainen materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa
- hakea, arvioida ja käyttää monipuolisesti erilaisia kansallisia ja kansainvälisiä tietokantoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida kriittisesti omaa ohjausosaamistaan ja kehittää itseään ohjaajana hoitotyön käytännössä

3-4
Opiskelija osaa
- hakea, arvioida ja käyttää yleisimpiä kansallisia ja kansainvälisiä tietokantoja
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida omaa ohjausosaamistaan ja tietää kuinka kehittää itseään ohjaajana hoitotyön käytännössä

1-2
Opiskelija
- tietää eri tietolähteitä ja osaa etsiä tietoa kansallisista tietokannoista
- tietää kuinka suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuen yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita
- arvioida omaa ohjausosaamistaan hoitotyön käytännössä

Hylätty = 0
- opiskelijan tiedonhankintataidot kansallisista tietokannoista ovat heikot
- opiskelija ei tiedä kuinka suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön, perheen ja ryhmän ohjaustilanteita näyttöön perustuen
- opiskelija ei osaa arvioida omaa ohjausosaamistaan hoitotyön käytännössä

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen, hyväksytty ohjaustilanne

Harjoittelu

Teoriaopintojakso

Takaisin