Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERAJO200 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Vastuuopettaja: | Koivula, Anna-Kaarina |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
3-K   |
4.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
VANTYO-2016   |
3-K   |
4.0   |
2019-01-01   |
2019-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa vanhustyön kehittämisprosesseja sekä osaa tuoda asiantuntemuksensa esille. Opiskelija osaa tulkita ja arvioida vanhustyön palvelujen kehittämiskohteita ja käyttää laadunhallinnan menetelmiä vanhustyön kehittämisessä ja johtamisessa.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
- josta kontaktiopetusta ja harjoituksia 56 tuntia
- josta itsenäistä opiskelua 50 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin
Sisältö
- arvioinnin ja kehittämisen menetelmät
- palveluprosessin arviointi
- palvelujen laatu ja laadunhallinta
- laatujärjestelmät
- yhteistyö laadun kehittämisessä
- EFQM Excellence Model
- RAI-mittari
Opiskelumateriaali
- Kivipelto, M., Heinonen, H., Larivaara, M., Jonsson, P., Kotiranta, T., Vierros, A., Vuorenmaa, M., Maijanen, S.&Tulonen-Tapio, J. 2010. Näkökulmia arviointiin. Kaste-ohjelman valtionavustushankkeet. Saatavana: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90811/URN_ISBN_978-952-245-649-6.pdf?sequence=1 .
- Seppänen-Järvelä, R. & Vataja, K. (toim.) 2009. Työyhteisö uusille urille. Kehittäminen osaksi arjen työtä. Jyväskylä: PS-kustannus.
- Lecklin, O. & Laine, R. 2009. Laadunkehittäjän työkalupakki. Helsinki: Talentum.
- Niiranen, V., Lumijärvi I. & Stenval, J. 2005. Kuntapalvelujen tuloksellisuuden arviointi – tasapainotettu mittaristo kunnallisissa organisaatioissa. Jyväskylä: P-kustannus.
- Launis K., Schaupp M., Koli A. & Rauas-Huuhtanen S. 2010. Muutospajaohjaajan opas. Helsinki: Tykes, raportteja 71.
- sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, opetuskeskustelut, harjoitukset, kehittämistehtävä harjoittelujaksolla, osa opinnoista suoritetaan Moodle alustalla, seminaari harjoittelujakson lopussa
Arviointikriteerit
Taso 5:
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Osaa perustella ja arvioida kriittisesti vanhustyön laatua. Osaa arvioida ja käyttää laatutyövälineitä tehtävissään. Pohtii ja arvioi kriittisesti nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön kehittämishaasteita ja niiden antamaa tietoa sekä soveltaa niitä omaan henkilökohtaiseen kasvuprosessiinsa tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Taso 3:
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Osaa perustella ja arvioida vanhustyön laatua. Pohtii ja arvioi sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön haasteita ja niiden antamaa tietoa sekä soveltaa niitä henkilökohtaiseen kasvuprosessiinsa tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Taso 1:
Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Pohtii ja arvioi teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoituksiin. Opintojakson arvosana muodostuu kokeesta 50% ja harjoittelujakson kehittämistehtävästä 50%.
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin