Puheviestintä
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08AVI0600 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Sarvikas, Helena |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-K   |
2.0   |
2015-01-02   |
2015-07-31   |
SOSALA-2014   |
2-K   |
2.0   |
2016-01-01   |
2016-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa yhteisö- ja asiakasviestinnän merkityksen ammatillisessa viestinnässä. Hän osaa viestiä asiantuntevasti ja ymmärrettävästi huomioon ottaen viestintätilanteen vaatimukset. Hän hallitsee puhetilanteen vaikuttamisen keinot. Opiskelija kykenee huomioimaan viestinnän kulttuuritaustaisen luonteen ja toimimaan yhteistyössä myös eri kulttuuria edustavien ihmisten kanssa. Hänellä on valmiudet viestintäosaamisen kehittämiseen.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 22 t, itsenäinen opiskelu 30 t.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Yleiset ammatilliset viestintätaidot: kuunteleminen, dialogitaidot, puheenvuoron käyttäminen, perusteleminen, argumentoiminen, vaikuttaminen, perehdyttäminen.
- Keskustelut:palaveri, neuvottelu, kokous, kehityskeskustelu, väittely
Asiakasviestintätaidot: neuvonnan ja ohjauksen kieli, kielen kehittyminen, puheen tuottamisen fysiologia, puheen ja äänen häiriöt, puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät
Opiskelumateriaali
- Roivas, M.&Karjalainen, A-L. 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Lisäksi muu opetuksen yhteydessä osoitettu materiaali.
- Opintojaksoon liittyviä materiaaleja ja tehtäviä Moodle2:ssa.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opetuskeskustelut, yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Vuorovaikutustilanteen havainnointi ja sen raportointi kirjallisesti. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Osittainen integrointi ammattiaineisiin.
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija tunnistaa yhteisö- ja asiakasviestinnän piirteitä. Hän toimii erityyppisissä viestintätilanteissa lähettäjälähtöisesti. Hän osallistuu niukasti viestintätilanteisiin.
Taso 3-4:
Opiskelija ymmärtää yhteisö- ja asiakasviestinnän sisällön ja merkityksen sanoman lähettäjän ja vastaanottajan näkökulmasta. Hän tunnistaa puheviestinnän lajien ominaispiirteitä ja osallistuu puheviestintätilanteisiin. Hän osaa hyödyntää ulkoista ja sisäistä viestintää. Hän käyttää voimaannuttavaa puherekisteriä sekä hyödyntää neuvonnan ja ohjauksen kieltä asiakkaan kohtaamisessa.
Taso 5:
Opiskelija toimii osaavasti kaikenlaisissa yhteisö- ja asiakasviestinnän tilanteissa. Hän arvioi ja kehittää vuorovaikutusta sekä viestinnällistä toimintaympäristöä. Hän osallistuu aktiivisesti puhetilanteisiin ja ottaa huomioon vuorovaikutustilanteen vaatimukset. Hän hallitsee asiakasviestinnän keinot työskennellessään eri kohdetyhmien kanssa.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Yksilö- ja ryhmätehtävien hyväksytty suorittaminen.
Takaisin