Ryhänen, Matti ; Rönkä, Teija ; Kallio, Eliisa (Lehtori)
Opetuskieli:
Suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee laatimaan maatalousyrityksen taloussuunnitelmia sekä laskemaan tuotantovaihtoehtojen kannattavuuden ja maksuvalmiuden. Opiskelija ymmärtää EU-tukipolitiikan ja sen, miten toimintaympäristön muutos vaikuttaa taloussuunnitelmien laadintaan ja maatalousyrittäjien valintoihin. Lopputuloksena opiskelija saavuttaa taidon laatia korkeatasoisen taloussuunnitelman maatalousyritykselle.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Liiketoimintaosaamisen perusteet(KA01BLIIKE01); Maatalouden tuotantoekonomia (KA01CLITO06); Maatalous- ja maaseutuyrityksen johtaminen (KA01CLITO03)
Sisältö
Tavoitteiden asettaminen; resurssien kartoittaminen; omaisuusosien arviointi; tuotantomahdollisuuksien tarkastelu; tuotannon suunnittelun ja suunnittelumenetelmän käytön hallinta; käytännön tuotantosuunnitelmien laadinta; tulosten analysointi ja tuotantosuunnan valinta; tulos- ja kannattavuuslaskenta sekä tulkinta; maksuvalmiuslaskelman laadinta
Opiskelumateriaali
Ryhänen & Sipiläinen (toim.) 2011. Maatalousyrityksen johtaminen ja tuotannon suunnittelu. Opetusmoniste; Kay, Edwards & Duffy 2008. Farm Management. McGraw-Hill (soveltuvin osin); Olson 2004. Farm Management: Principles and Strategies. Blackwell Publishing Company. Iowa State Press. (soveltuvin osin); Barry, Ellinger, Hopkin & Baker 2000. Financial management in agriculture (soveltuvin osin); Käsi- ja normikirjoja, www-sivustot ja opintojaksolla jaettava materiaali.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen: Opiskelijat toimivat aktiivisessa vuorovaikutuksessa keskenään. Ohjaaja tukee, auttaa ja kannustaa prosessin eteenpäin viennissä. Kokemusten jakamista ja oppimista toisten opiskelijoiden kokemuksista hyödynnetään. Jaettu asiantuntijuus on käytössä opettajan ja opiskelijoiden kesken ja opiskelijoiden välillä. Ohjausmenetelmä on rakennettu ryhmätutkimusmenetelmästä siten, että siihen on yhdistetty ongelmalähtöisen oppimisen elementtejä. Oppijat ohjataan laatimaan itseään motivoivasta tuotannon kehittämisaiheesta tuotantosuunnitelma (laajahko tutkimus), jonka keskeiset tulokset he tulkitsevat ja raportoivat.
Oppilaiden työ: Kontaktiopetus (50 %), sisältää koko luokan ja ryhmien kontaktit, ja omatoiminen oppiminen (50 %)
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Kirjallisen raportin laatiminen ja hyväksyminen/korjaaminen. Arvioinnissa keskitytään siihen, miten oppija kykenee modifioimaan tietojaan, taitojaan ja suunnitelmaansa siten, että hän kykenee ohjaamaan tuotannollista ja taloudellista toimintaa optimaalisesti. Arviointia suoritetaan koko prosessin ajan (oppijat arvioivat omaa oppimistaan ja reflektoivat yhdessä opettajiensa kanssa toimintaansa).