Valtaistava sosiaalityö
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSAVY40 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 4.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
3-S   |
4.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
SOSALA-2016   |
3-S   |
4.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja hän osaa selittää sen taustalla olevat kriittisen sosiaalityön teoriat. Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa tunnistaa ja kyseenalaistaa yhteiskunnassa, hyvinvointipalvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä sellaisia käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija tunnistaa valtaistavan työn prosessissa huomioonotettavia seikkoja eri osapuolten kannalta. Hänellä on valmiuksia suunnitella valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi. Opiskelija osaa analysoida omaa toimintaansa asiakastyössä ja toimintansa taustalla olevia arvoja.
Opiskelijan työmäärä
106 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistavat sosiaalityön menetelmät: esim. forumteatteri, sosiaalinen sirkus, luovat ja valtaistavat ryhmätoiminnat, vaikuttamistyöhön rohkaiseminen.
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen
- kestävän kehityksen edistäminen
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Opiskelumateriaali
opiskelumateriaali määräytyy toteutustavan mukaan, ks. kohta opetusmenetelmät
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Opintojaksosta on kolme vaihtoehtoista toteutusta:
Toteutus 1: Luennot, sovellustehtävä, reflektiotehtävä ja esitys kirjallisuuteen perustuen.
Opiskelumateriaali:
Opiskelumateriaali:
- Mäntysaari, M. & Pohjola, A. & Pösö., T. (toim.) 2009: Sosiaalityö ja teoria. PS-kustannus. (sov. osin)
- Hurtig, J. & Nikupeteri, A. & Romakkaniemi, M. (toim.)2013:Tutkiva sosiaalityö. Oikeudenmukaisuus sosiaalityössä, Sosiaalityön tutkimuksen seura. Talentia-lehti. (sov. osin.) Saatavana http://www.talentia.fi/files/3176/Tutkiva_sosiaalityo_2013.pdf
- Hokkanen, L. 2014: Autetuksi tuleminen: Valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. Saatavana http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8
- Luentomateriaali valtaistavista menetelmistä
Toteutus 2: Itsenäinen opiskelu: orientaatioluennot, verkossa olevaan aineistoon perehtyminen, reflektiotehtävä. sovellustehtävä ja kirjatentti aineistosta (ks. toteutus 1.)
Toteutus 3: Englanninkielinen toteutus: kontaktiopetus, reflektiotehtävä, sovellustehtävä, lukupiiri kirjallisuuteen perustuen ja tuotos.
Opiskelumateriaali:
- Thompson, N. 2011: Promoting Equality: Working with Diversity and Difference. Palgrave McMillan. - Dalrymple J. & Burke, B. 2006: Anti-Oppressive Practice: Social Care and the Law. Open University Press.
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 1-2:
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön prosessia, jossa hyödynnetään valtaistavaa menetelmää asianmukaisesti. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja etsiä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Taso 3-4:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön. Hän osaa laatia realistisen tapauskuvauksen ja toteuttamiskelpoisen ratkaisuehdotuksen. Hän osaa tarkastella arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Taso 5:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa laatia monipuolisesti lähtötilannetta valottavan tapauskuvauksen ja analysoida sen kriittisten sosiaalityön teorioiden näkökulmia hyödyntäen. Hän osaa soveltaa menetelmiä oivaltavasti tapaukseen ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Arviointimenetelmät
arviointi perustuu reflektiotehtävään, sovellustehtävään ja esitykseen kirjallisuudesta/ kirjatenttiin/lukupiirin tuotokseen
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
Takaisin