Muistisairaan kuntouttava hoito
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | GERAHK400 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 5.0 op |
Vastuuopettaja: | Lahti, Marita |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
VANTYO-2015   |
3-S   |
5.0   |
2017-08-01   |
2017-12-31   |
VANTYO-2016   |
3-S   |
5.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Opiskelija osaa tunnistaa geronomin osaamisen moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa hankkia tietoa muistisairauksiin liittyvistä aihepiireistä myös kansainvälisiä tiedonlähteitä hyödyntäen.
Opiskelijan työmäärä
133 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintokokonaisuus: Gerontologinen hoiva, hoito ja kuntoutus
Sisältö
- muistioireesta diagnoosiin
- yksilölähtöinen palveluohjaus
- moniammatillisuus, geronomin rooli
- arvokas arki kotona, läheisen tukeminen
- muistisairaan vanhuksen kokemusmaailma ja eläytyvä hoitaminen
- muistisairaan vanhuksen kielellisen ilmaisun erityispiirteet ja kommunikaation tukeminen
- muistisairaan poikkeavan käyttäytymisen ehkäisy, ymmärtäminen sekä terapeuttinen kohtaaminen
- eettiset kysymykset
Opiskelumateriaali
- Erkinjuntti, T.,Rinne, J. &Soininen, H. (toim.)2010. Muistisairaudet. Duodecim.
- Pohjavirta, H. (toim.) 2012. Onko tänään eilen. Tampereen kaupunkilähetys.
- Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. (toim.) 2008. Gerontologinen hoitotyö. WSOY.
- Gerontological Nursing-lehden artikkeleita.
- Muu opettajan ohjeistama opiskelumateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
kontaktiluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen tiedonhaku
Arviointikriteerit
Taso 5
Opiskelija osoittaa tietävänsä, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa soveltaa yksilöllisesti oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.
Taso 3
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa yleisellä tasolla soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin
Taso 1
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa jonkin verran soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.
Arviointimenetelmät
osallistuminen kontaktiopetukseen, pienryhmätyöskentely, koe
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Takaisin