Muistisairaan kuntouttava hoito

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: GERAHK400
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Lahti, Marita
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
VANTYO-2015   3-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  
VANTYO-2016   3-S   5.0   2018-08-01   2018-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Opiskelija osaa tunnistaa geronomin osaamisen moniammatillisessa yhteistyössä. Opiskelija osaa hankkia tietoa muistisairauksiin liittyvistä aihepiireistä myös kansainvälisiä tiedonlähteitä hyödyntäen.

Opiskelijan työmäärä

133 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintokokonaisuus: Gerontologinen hoiva, hoito ja kuntoutus

Sisältö

- muistioireesta diagnoosiin
- yksilölähtöinen palveluohjaus
- moniammatillisuus, geronomin rooli
- arvokas arki kotona, läheisen tukeminen
- muistisairaan vanhuksen kokemusmaailma ja eläytyvä hoitaminen
- muistisairaan vanhuksen kielellisen ilmaisun erityispiirteet ja kommunikaation tukeminen
- muistisairaan poikkeavan käyttäytymisen ehkäisy, ymmärtäminen sekä terapeuttinen kohtaaminen
- eettiset kysymykset

Opiskelumateriaali

- Erkinjuntti, T.,Rinne, J. &Soininen, H. (toim.)2010. Muistisairaudet. Duodecim.
- Pohjavirta, H. (toim.) 2012. Onko tänään eilen. Tampereen kaupunkilähetys.
- Voutilainen, P. & Tiikkainen, P. (toim.) 2008. Gerontologinen hoitotyö. WSOY.
- Gerontological Nursing-lehden artikkeleita.
- Muu opettajan ohjeistama opiskelumateriaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

kontaktiluennot, pienryhmätyöskentely, itsenäinen tiedonhaku

Arviointikriteerit

Taso 5
Opiskelija osoittaa tietävänsä, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa soveltaa yksilöllisesti oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.
Taso 3
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa yleisellä tasolla soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin
Taso 1
Opiskelija tietää, että jokaisella muistisairaalla ihmisellä on oikeus oikea-aikaiseen diagnoosiin ja laadukkaaseen diagnoosin jälkeiseen tukeen. Opiskelija tietää, että muistisairaan ihmisellä on oikeus yksilökeskeiseen ja koordinoituun laadukkaaseen huolenpitoon sairauden joka vaiheessa. Opiskelija tietää eri hoitokeinojen ja hoidollisten toimenpiteiden tasapuoliseen saatavuuden tärkeyden muistisairaalle ihmiselle ja tietää miten muistisairaan oikeutta tulla kunnioitetuksi oman yhteisönsä jäsenenä tuetaan. Hän osaa jonkin verran soveltaa oppimaansa muistisairaan ihmisen arvokkaan arjen mahdollistamiseksi niin kotona kuin laitoshoidossakin.

Arviointimenetelmät

osallistuminen kontaktiopetukseen, pienryhmätyöskentely, koe

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Takaisin