Opiskelija harjaantuu käsitteelliseen ajatteluun sekä ilmiöitä kuvaavien käsitteiden välisten suhteiden pohtimiseen. Opintojakson aikana opiskelija: harjaantuu analysoimaan hoito- ja sosiaalialan työn keskeisiä käsitteitä ja niiden merkityssisältöjä erilaisista viitekehyksistä käsin ja tiedostaa millaisiin keskeisten käsitteiden merkityssisältöihin hoito- ja sosiaalialan työssä on sitouduttu.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Johdantoluennot hoito- ja sosiaalialan työn keskeisten käsitteiden analyysiin: ihmiskäsitykset ja niiden peruslähtökohdat ja korostukset, hyvinvointi, elämäntapa, elämäntyyli, elämänhallinta, terveys- /sairauskäsitykset, terveyden edistäminen, sosiaalinen ongelma, syrjäytyminen, sosiaalinen tuki, ihminen /ympäristö, yhteiskunta ja yhteisö, hoitotyö ja sosiaalialan työ /sosiaalityö, luottamus ja sosiaalinen pääoma.
Opiskelumateriaali
Ahlqvist, K., Ahola, A. (toim.) 1996. Elämän riskit ja valinnat, Hyvinvointia lama-Suomessa; Eriksson, K. et al. 2007. Hoitotiede. (sov. osin); Luoma, M-L. Elämänlaatu. Teoksessa Voutilainen, P.& Tiikkainen, P ( toim.)2008. Gerontologinen hoitotyö. Perttilä, K. 1999. Terveyden edistäminen kunnan tehtävänä (sov. osin); Pohjolainen, P. ja Syren, I.(toim.) 2006. Ikääntyvien elämäntyylit; Vertio Harri. 2003. Terveyden edistäminen. Tammi.(sov. osin) muu opettajien ilmoittama kirjallisuus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Käsiteanalyysityö ja teemaseminaarit, opetuskeskustelut
Arviointikriteerit
Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty käsiteanalyysityö sekä aktiivinen osallistuminen seminaareihin, koe ( numeraalinen arvointi 1-5)