Brändin rakentaminen ja johtaminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07BMMA215
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Viljamaa, Anmari
Opettajatiimi: Anttila, Terhi
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
LITAKO-2013   4-S   4.0   2016-08-01   2016-12-31  
LITAKO-2014   4-S   4.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.

Opiskelijan työmäärä

- Luennot ja ryhmätöiden esitykset 26 h
- Ryhmätyöskentely 35 h
- Itsenäinen työskentely 45 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltävät markkinoinnin opinnot

Sisältö

- Brändin määrittely
- Brändin persoonallisuus, ydinlupaus ja arvot
- Tavaramerkki
- Brändien merkitys kuluttajille ja yrityksille
- Brändin rakentaminen
- Brändin rakentamisen esteet
- Brändin elinkaaren hallinta
- Brändin suorituskyvyn mittaus

Opiskelumateriaali

- Aaker, D. (2002). Building Strong Brands

- Laakso, H. (2003). Brandit kilpailuetuna. Miten rakennan ja kehitän tuotemerkkiä

- Malmelin, M. & Hakala, J. (2007). Radikaali brändi

- Sounio, Lisa (2010). Brändikäs

- Oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot ja ryhmätöiden esitykset
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirja)

Arviointikriteerit

Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella, rakentaa, kehittää ja johtaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia innovatiivisesti ja luovasti brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa analysoida, suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa ja osaa soveltaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa selittää brändin rakentamisen merkityksen yrityksen kilpailuedun saavuttamisessa ja yrityksen markkina-aseman löytämisessä. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa brändejä. Opiskelija tunnistaa brändin rakentamisen ja kehittämisen keinoja. Opiskelija osaa toimia brändin rakentamiseen ja kehittämiseen liittyvissä tehtävissä.

Arviointimenetelmät

- Ryhmätyö 50%
- Oppimispäiväkirja 50%
- Kummatkin osiot on suoritettava hyväksyttävästi

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä työharjoittelua.

Takaisin