Kehittämistoiminnan vaiheet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG30TUAR04
Tyyppi: Pakollinen
Taso: Ylempi AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Kyrönlahti, Eija
Opettajatiimi: Kyrönlahti, Eija ; Heikkilä, Asta ; Hemminki, Arja ; Saarikoski, Silja
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KEJO-2016   1-S   3.0   2016-08-01   2016-12-31  
KEJO-2016   1-K   2.0   2017-01-01   2017-07-31  
KEJO-2016   2-S   1.0   2017-08-01   2017-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa analysoida tiedon tarvettaan ja osaa käyttää kirjasto- ja tietopalveluita sekä oman alansa tiedonlähteitä. Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhakuprosessin ja osaa arvioida ja käyttää löytämäänsä tietoa. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisia kehittämisprosesseja. Opiskelija osaa perustella valitsemansa näkökulmat.

Opiskelijan työmäärä

156 h yhteensä; ilmoitetaan tarkemmin opintojakson alussa

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

Tiedon tyyppejä ja lajeja
Tiedon arviointi
Tiedonhakuongelmien käsitteellistäminen
Tiedonlähteet ja tietokannat
Viitetietojen lukeminen, hyödyntäminen ja laatiminen
Kehittämistoiminnan vaiheet: suunnitelma, toteutus, arviointi ja implementointi.

Opiskelumateriaali

Carr, W. & Kemmis. S. 1986. Becoming critical. Education Knowledge and Action Research. London:
Routledge / Deakin University Press.

Heikkilä, A. , Jokinen, P. & Nurmela, T. 2008. Tutkiva kehittäminen: avaimia tutkimus- ja kehittämishankkeisiin terveysalalla. Helsinki: WSOY.

Heikkinen, H., Rovio E. & Syrjälä, L. 2006. Toiminnasta tietoon. Helsinki: Kansanvalistusseura.

Seppänen-Järvelä, R. & Karjalainen, V. 2006. Kehittämistyön risteyksiä. Helsinki: Stakes.

Toikko, Timo & Rantanen, Teemu 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot ja itsenäinen opiskelu sekä seminaarit

Arviointikriteerit

Tyydyttävä taso (1 – 2):
Opiskelija osaa systemaattisen tiedonhaun ja tuntee alansa keskeiset kotimaiset ja kansainväliset tietolähteet. Opiskelija osaa kuvailla kehittämisprosessin vaiheet ja toteuttaa sen.

Hyvä taso (3 – 4):
Opiskelija osaa hakea tietoa useista tietokannoista ja kykenee niiden kriittiseen lukemiseen. Opiskelija osaa vertailla erilaisia kehittämisprosesseja ja toteuttaa niitä perustellen valintansa.

Kiitettävä taso (5):
Opiskelija ymmärtää olemassa olevaan tietoon liittyvät luotettavuustekijät. Opiskelija kykenee kotimaisen ja kansainvälisen tutkimuksen kriittiseen tarkasteluun ja osaa muodostaa tietoaineistosta kokonaiskäsityksen. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida erilaisia kehittämisprosesseja ja toimintaansa niissä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan itsenäisiin tehtäviin

Lisätietoja

TKI-pisteet 5 op

Takaisin