Palvelumuotoilu

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KTAPM
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Leikkari, Esa
Opettajatiimi: Liukkonen, Jaana
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
KUMU-2015   3-S   5.0   2017-08-01   2017-12-31  
KUMU-2016   3-S   5.0   2018-08-01   2018-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit. Hän ymmärtää tilasuunnittelun sekä tuote- ja visuaalisen muotoilun merkityksen elämyksellisyyden rakennuspilareina.
Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle.
Opiskelija osaa kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja tuottajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä eri menetelmiä sekä käyttäjälähtöisyyttä.
Opiskelija ymmärtää liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan kokonaistyömäärä 130 h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Sisältö

- tapahtuman/ tuotannon suunnittelu ja käyttäjien tarpeiden kohtaaminen
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu
- tila- ja tuotesuunnittelu, visuaalinen suunnittelu

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- luennot, harjoitustehtävät, ryhmätyöt asiakkaalle

Arviointikriteerit

5 Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun mahdollisuudet asiakkaan toimintojen kehittämisessä ja osaa luoda asiakkaalle hyvin toimivia ratkaisuvaihtoehtoja sekä esittää ne myyvästi. Opiskelija osaa viedä teorian käytännön toiminnaksi.
3 Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun mahdollisuudet toimeksiantajalle ja tuottaa ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun menetelmät
1 Opiskelija osaa vahvasti tuetusti toteuttaa ratkaisuvaihtoehdon asiakkaalle.

Arviointimenetelmät

- Kirjallinen koe 30%, Ryhmätyötehtävä 70%

Takaisin