Ennakoiva kehittäminen

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: SOSATK40
Tyyppi: Valinnainen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
SOSALA-2015   4-S   3.0   2018-08-01   2018-12-31  
SOSALA-2016   4-S   3.0   2019-08-01   2019-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelu- ja osaamistarpeiden ennakointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä ennakoivan kehittämisen idean ja merkityksen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä. Hän tietää palvelutarpeiden ja osaamisen ennakoinnissa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella ennakointiin liittyviä sosiaalisia, lakiin liittyviä, poliittisia, taloudellisia ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ennakointiprosesseja. Opiskelija osaa viestittää ennakointiprosessien tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Hänellä on valmiuksia tehdä kehittämisehdotuksia ennakointiprosessien tulosten perusteella. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Opiskelijan työmäärä

80 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

opintojaksot Projektitoiminnan perusteet sekä Sosiaalialan tutkimusmenetelmät

Sisältö

- osaamisen ja palvelutarpeiden ennakointi
- ennakointimenetelmät
- sosiaaliset, lakiin liittyvät, eettiset, poliittiset ja taloudelliset näkökulmat
- ennakoinnin tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Opiskelumateriaali

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu

Arviointikriteerit

Arviointi 1-5.
Taso 5:
- Osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa kriittisesti vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- Osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Taso 3-4:
- Osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- Osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Taso 1-2:
- Tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- Osaa kuvailla ja määritellä ennakoivan kehittämisen perusidean
- Tunnistaa erilaisia ennakoivan kehittämisen käyttötapoja
- Osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointimenetelmät

ilmoitetaan opintojakson alkaessa

Harjoittelu

opintojakso ei sisällä harjoittelua

Lisätietoja

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Vaikuttavuuden arvioiminen

Takaisin