Ennakoiva kehittäminen
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | SOSATK40 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2015   |
4-S   |
3.0   |
2018-08-01   |
2018-12-31   |
SOSALA-2016   |
4-S   |
3.0   |
2019-08-01   |
2019-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelu- ja osaamistarpeiden ennakointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija osaa määritellä ennakoivan kehittämisen idean ja merkityksen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä. Hän tietää palvelutarpeiden ja osaamisen ennakoinnissa käytettäviä menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella ennakointiin liittyviä sosiaalisia, lakiin liittyviä, poliittisia, taloudellisia ja eettisiä näkökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ennakointiprosesseja. Opiskelija osaa viestittää ennakointiprosessien tuloksista päätöksentekotahoille ja julkisuuteen. Hänellä on valmiuksia tehdä kehittämisehdotuksia ennakointiprosessien tulosten perusteella. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.
Opiskelijan työmäärä
80 tuntia
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
opintojaksot Projektitoiminnan perusteet sekä Sosiaalialan tutkimusmenetelmät
Sisältö
- osaamisen ja palvelutarpeiden ennakointi
- ennakointimenetelmät
- sosiaaliset, lakiin liittyvät, eettiset, poliittiset ja taloudelliset näkökulmat
- ennakoinnin tulosten hyödyntäminen
- hankkeen arviointi ja raportointi
Opiskelumateriaali
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
luennot, tehtävät, itsenäinen opiskelu
Arviointikriteerit
Arviointi 1-5.
Taso 5:
- Osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa kriittisesti vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- Osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille
Taso 3-4:
- Osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- Osaa vertailla ennakoivan kehittämisen erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- Osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille
Taso 1-2:
- Tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- Osaa kuvailla ja määritellä ennakoivan kehittämisen perusidean
- Tunnistaa erilaisia ennakoivan kehittämisen käyttötapoja
- Osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.
Arviointimenetelmät
ilmoitetaan opintojakson alkaessa
Harjoittelu
opintojakso ei sisällä harjoittelua
Lisätietoja
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Vaikuttavuuden arvioiminen
Takaisin