Venäjän alkeet
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KD18BKIM05 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Leikkari, Esa |
---|
Opettajatiimi: | Uitti, Päivi |
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
KIKO-2015   |
2-K   |
3.0   |
2017-01-01   |
2017-07-31   |
KIKO-2016   |
2-K   |
3.0   |
2018-01-01   |
2018-07-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kirjoittaa kyrilliset aakkoset ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä. Hän osaa kertoa venäjäksi itsestään, perheestään ja kielitaidostaan. Hän osaa asioida ravintolassa venäjän kielellä. Hän hallitsee lukusanat ja hinnoista kertomisen. Hän osaa muodostaa kysymyslauseita ja vastata kysymyksiin. Hän tietää venäläisen kulttuurin erityispiirteitä. Kieliopista opiskelija osaa substantiivien suvut, prepositionaalin, monikon ja verbien taivutuksen.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus ja ohjattu harjoittelu 32 h.
Itsenäinen työskentely 46 h.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
- Kyrilliset aakkoset
- peruskielioppi: substantiivien suvut, prepositionaali, verbien taivutus ja aikamuodot
- itsestä kertominen
- kahvila- ja ravintolatilanteet
- small talk
- maan ja kulttuurin tuntemus
- numerot 0-10
Opiskelumateriaali
- Jegorenkov, M. & Piispanen, S.: Pora! 1, Venäjää aikuisille. Otava 2013 tai uudempi
TAI opettajan laatima oppimateriaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsenäisiä virtuaalitehtäviä.
Arviointikriteerit
5: Opiskelija viestii aktiivisesti, itsenäisesti ja ymmärrettävästi arkipäivän puhetilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista. Opiskelija ymmärtää normaalitempoista puhuttua kieltä ja helpohkon kirjoitetun tekstin sisällön. Opiskelija osaa kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä, joissa saattaa olla vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä.
3: Opiskelija selviää itsenäisesti arkipäivän puhetilanteista, virheet eivät häiritse ymmärtämistä. Ääntäminen on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija ymmärtää pääkohdat hitaasti ja selkeästi puhutusta kielestä sekä helpohkosta tekstistä. Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettäviä tekstejä, vaikka tekeekin jonkin verran virheitä.
1: Opiskelija selviää avustetusti joistakin arkipäivän puhetilanteista. Ääntämisessä on puutteita. Opiskelija ymmärtää vähän tai jonkin verran hidasta ja selkeää puhuttua kieltä ja kirjoitetusta tekstistä tunnistaa tekstin teeman ja yksittäisiä ilmaisuja. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua yksinkertaista tekstiä, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen oppitunneilla tapahtuvaan työskentelyyn; kirjallisten tehtävien ja harjoitusten suorittaminen; suullinen ja kirjallinen tentti.
Harjoittelu
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Lisätietoja
Bibliotekssvenska -opintojakson kanssa vaihtoehtoinen opintojakso.
Takaisin