Harjoittelu: Sairaan vanhuksen hoito vuodeosastolla

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KFG11B036
Taso: AMK
Laajuus: 6.0 op
Vastuuopettaja: Hietaniemi, Elina
Opettajatiimi: Lahti, Marita ; Hietaniemi, Elina
Opetuskieli: Suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää terveyskeskuksen roolin vanhusten palvelujärjestelmän osana ja tutustuen yksikön eri toimipisteisiin. Opiskelija osaa toimia moniammtillisen työryhän jäsenenä sairaan vanhusten hoitotyössä terveyskeskuksessa ja hän osaa toimia työssään siten, että vanhuksen hoidon eettiset periaatteet toteutuvat. Opintojakson aikana opiskelija: harjaantuu vanhuksen peruselintoimintojen tarkkailuun ja perustarpeisiin vastaamiseen sekä vanhuksen kokonaisvaltaisen toimintakyvyn erittelyyn, arviointiin ja edistämiseen hoitoprosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa laatia asiakslähtöisen sairaan vanhuksen hoitosuunnitelman ja osaa käyttää tk- sähköisiä potilastietojärjestelmiä. Opiskelija osaa työskennellä aseptisesti ja selviytyy keskeisistä perustarpeisiin vastaamisen menetelmistä. Opiskelija osaa käyttää hoito- ja sosiaalityön menetelmiä, erityisesti auttamissuhdetta vanhusasiakkaan hoitotyössä; osaa reflektoida ja eritellä omia oppimiskokemuksiaan sekä omaa asiantuntijuuskasvuaan, vanhustyön teoriasta geronomin osaamisvaatimuksista käsin.

Opiskelijan työmäärä

140h (sisältää instruktion, yhteenvedon harjoit. jälkeen), lisäksi itsenäistä opiskelua 20h

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Vanhuksen peruselintoimintojen tarkkailu ja perustarpeisiin vastaaminen
Vanhuksen moniulotteinen toimintakyky ja sen tukeminen
Sairaan vanhuksen hoitotyö; hoitotyön prosessi, hoidon suunnittelun lähtökohdat, hoidon tavoitteet, keskeiset hoitotyön menetelmät ja arviointi
Hoitotyön periaatteet ja niiden toteuttaminen
Hoitotyön kirjaaminen muu potilasdokumentointi ja tiedonsiirto,
Vanhuspotilaan ohjaus ja neuvonta sekä omaisyhteistyö
Saattohoito terveyskeskuksen toiminnassa,
Moniammatillinen yhteistyö sairaan vanhuksen hoidossa,
Hoitotyön laatu ja sen eri osatekijät.

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu terveyskeskuksen vuodeosastolla tai vastaavat oppimiskokemukset mahdollistavassa hoitoyksikössä sekä harjoitteluun liittyvät kirjalliset tehtävät.

Arviointikriteerit

Taso 1. (T1-T2)
Tietää terveyskeskusen tuottamat palvelut. Osaa toimia moniammatillisen työryhmän jäsenä terveyskeskuksessa. Kykenee toimimaan hoitosuhteessa vanhuksen kanssa ja pyrkii keskustelmaan omaisten kanssa. Osaa raportoida sekä suullisesti että kirjalliseti. Osaa ohjauksessa laatia hoito- ja palvelusuunnitelman vanhukselle. Osaa toteuttaa keskeisimmät hoitotoimenpiteet ohjatusti sekä toteuttaa lääkehoidon ohjatusti. Osaa tarkkailla vanhuksen peruselintoimitoja ohjauksessa. Suhtautuu myönteisesti harjoittelujaksoonsa.
Taso 2. (3-4)

Hahmottaa terveyskeskusen tuottamat palvelut osana vanhuksen hoito- ja palvelujärjestelmää. Osaa toimia aktiivisesti monimmatillisen työryhmän jäsenä terveyskeskuksessa. Kykenee muodostamaan hoitosuhteen vanhuksen kanssa ja keskustelee omaisten kanssa. Osaa raportoida luotettavasti sekä suullisesti että kirjalliseti. Osaa laatia hoito- ja palvelusuunnitelman vanhukselle. Osaa keskeisimmät hoitotoimenpiteet sekä lääkehoidon. Osaa tarkkailla ja arvioida hoitotoimenpiteiden vaikutuksia. Suhtauttu myönteisesti harjoitteluun ja on aktiisessa vuorovaikutuksessa henkilökunnanan kanssa. Hän osaa pohtia ammatillista kasvuuaan geronomina.
Tasso 3. (5)
Hahmottaa terveyskeskusen tuottamat palvelut laajasti osana vanhuksen hoito- ja palvelujärjestelmää. Osaa toimia aktiivisesti monimmatillisen työryhmän jäsenä terveyskeskuksessa. Kykenee muodostamaan hoitosuhteen vanhuksen kanssa ja keskustelee aktiivisesti omaisten kanssa. Osaa raportoida luotettavasti sekä suullisesti että kirjalliseti. Osaa laatia hoito- ja palvelusuunnitelman vanhukselle yhteistyössä omaisten kanssa. Osaa keskeisimmät hoitotoimenpiteet sekä lääkehoidon. Osaa tarkkailla ja arvioida hoitotoimenpiteiden vaikutuksia.
Suhtuutuu harjoitteluun positiiviseti, on rakentavan kriittinen ja yhteistyökykyinen. Pohtii laajasti omaa kasvuaan geronomina.

Arviointimenetelmät

Hyväksytyt käytännön harjoittelun tavoitteet ja itsearviointi opiskeluteemoista ja geronomin osaamisvaatimuksista käsin, ohjaajan palaute (arviointikriteerit T, H ja K) ja numeerisesti arvioitava hoitosuunnitelma. Harjoittelujakso arvioidaan numeerisesti (1-5) näistä eri osa-alueista käsin.

Takaisin