Ruoka ja terveys

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KI15BRPT023
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Eromäki, Hillevi
Opettajatiimi: Eromäki, Hillevi ; Latva-Reinikka, Anu
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
BIOEL-2015   1-S   1.0   2015-08-01   2015-12-31  
BIOEL-2015   1-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  
BIOEL-2015   2-S   2.0   2016-08-01   2016-12-31  
PALVELUJ-2015   1-S   1.0   2015-08-01   2015-12-31  
PALVELUJ-2015   1-K   2.0   2016-01-01   2016-07-31  
PALVELUJ-2015   2-S   2.0   2016-08-01   2016-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää hyväkseen tietojaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita. Hän osaa myös soveltaa sitä oman ruokavalionsa koostamiseen. Hän osaa tulkita suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä. Opiskelija osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä. Hän osaa arvioida ruokaa ottaen huomioon myös ravitsemustoksikologisen näkökulman. Opiskelija osaa käyttää opiskelussaan kirjaston palveluita ja oman alansa tiedonlähteitä.

Opiskelijan työmäärä

-135 h
(kontaktiopetus 30 %, harjoitustyöt 50 %, itsenäinen opiskelu 20 %)

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- ruoka ravintoaineiden lähteenä ja terveyteen vaikuttavana tekijänä
- ravitsemussuositukset
- suomalaisten ruoankäyttö ja eri-ikäisten ravitsemus
- ravinto kansantautien ehkäisyssä ja hoidossa
- ravitsemustoksikologia
- ravitsemisalan tiedonlähteet, tiedonhaun arviointi ja kehittäminen, tiedon arviointi ja käyttö

Opiskelumateriaali

Aro, A. (toim.) 2012. Ravitsemustiede. 4. uud. p. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Soveltuvin osin.
Korkeala, H. (toim) 2007. Elintarvikehygienia, ympäristöhygienia, elintarvike ja ympä-ristötoksikologia. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy. Soveltuvin osin
Ravitsemussuositukset ikääntyneille. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2. pai-nos. Helsinki: Edita Prima Oy.
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. VRNK . Saatavuus: http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.2.pdf.
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. 1. painos. Hel-sinki: Sanoma Pro Oy
Muu jaksolla osoitettu materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- Luennot, ryhmä- ja harjoitustyöt

Arviointikriteerit

5
Opiskelija osaa soveltaa tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita ja koostaessaan omaa ruokavaliotansa.
Hän osaa soveltaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Opiskelija osaa vertailla ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja toksikologisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa lähestyä tiedontarvettaan eri näkökulmista ja osaa hakea tietoa itsenäisesti. Opiskelija osaa vertailla ja arvioida löytämäänsä tietoa kriittisesti ja soveltaa SeAMKin kirjallisten töiden ohjetta.





3
Opiskelija osaa tulkita tietoaan ihmisen ravitsemuksesta sekä ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita ja koostaessaan omaa ruokavaliotansa.
Hän osaa tunnistaa suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja niiden toteuttamista käytännössä.
Opiskelija osaa arvioida ruokaa ravintoaineiden lähteenä ja hän osaa arvioida ruokaa toksikologisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa eritellä tiedontarvettaan eri näkökulmista ja osaa hakea tietoa. Opiskelija osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja osaa käyttää SeAMKin Kirjallisten töiden ohjetta.

1
Opiskelija osaa kaavamaisesti hyödyntää tietoaan ravinnon ja terveyden välisestä vuorovaikutuksesta kehittäessään ravitsemispalveluja ja elintarvikkeita ja koostaessaan omaa ruokavaliotansa.
Hän osaa nimetä suomalaisten ravitsemussuositusten tavoitteita ja toteuttaa niitä käytännössä.
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä ruoasta ravintoaineiden lähteenä ja osaa nimetä ruokaan liittyviä toksikologisia riskejä.
Opiskelija osaa nimetä muutaman aiheensa hakusanan ja osaa tietokantojen peruskäytön. Opiskelija osaa arvioida löytämäänsä tietoa ja osaa käyttää mekaanisesti SeAMKin kirjallisten töiden ohjetta.

Arviointimenetelmät

Tentit , tehtävät ja harjoitustyöt, osallistumisaktiivisuus.

Takaisin