Yritysviestintä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KD07APVI128
Tyyppi: Vapaasti valittava
Taso: AMK
Laajuus: 4.0 op
Vastuuopettaja: Laine, Päivö
Opettajatiimi: Råtts, Saija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
PK-2014   1-S   4.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti huomioon ottaen vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset. Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija osaa tunnistaa eri yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä omaa perusvalmiudet ja työkalut viestinnän hyödyntämiseen yrityksen voimavarana. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuuritaustaisen luonteen.

Opiskelijan työmäärä

Työmäärä yhteensä n. 100 h, josta kontaktiopetusta 20 h ja itsenäistä työskentelyä 80 h.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Asiantuntijaviestintä ja asiatyyli
Tilannesidonnaisen viestinnän ymmärtäminen
Tekstilajit esim. raportit, tiedotteet, esseet, liikekirjeet
Esiintymisvalmiudet ja esittämistekniikat
Oma viestintäkompetenssi sekä palautteen anto ja vastaanotto
Yritysviestinnän käytännön toimintatavat sekä yritysviestinnän käsitteet (mm. profilointi ja maineen hallinta, sisäinen ja ulkoinen viestintä, perustoimintojen tuki, kiinnittäminen, informointi)
Vuorovaikutus ja ryhmäviestintätilanteet.

Opiskelumateriaali

Juholin, E. 2006 tai uudempi. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön.
Saatavuus: http://tiny.cc/ao0xkx

Kortetjärvi-Nurmi, Kuronen & Ollikainen. 2008. Yrityksen viestintä.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=82110

SeAMK:n Kirjallisten töiden ohjeet.

Luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Luennot, ryhmä- ja itsenäinen työskentely, verkkotyöskentely

Arviointikriteerit

1: Argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on hajanaista ja epäloogista. Viestintä on lähettäjälähtöistä: ei ota tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Opiskelija tunnistaa pääosin eri yhteisöjen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja omaa perusvalmiudet niiden hyödyntämiseen, muttei kykene hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yhteisön viestinnän voimavarana.
3: Argumentointi on melko monipuolista ja uskottavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista. Opiskelija ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan viestinnässään. Opiskelija osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija tunnistaa eri yhteisöjen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja kykenee myös hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yhteisön viestinnän voimavarana.
5: Argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioonottavaa ja vakuuttavaa. Opiskelijan hyödyntämä havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Tekstin (puhutun ja kirjoitetun) rakenne on noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta. Teksti on loogista, selkeää ja sidosteista. Viestinnässä on erinomaisesti ja vakuuttavasti otettu huomioon tavoite, tilanne ja vastaanottaja. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä eri yhteisöjen viestinnän suunnittelun elementit ja käytännön toteutuksen työkalut ja kykenee myös hyödyntämään itsenäisesti työkaluja yhteisön viestinnän voimavarana.

Arviointimenetelmät

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Harjoittelu

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Takaisin