Vanhustyön etiikka ja geronomin ammattietiikka
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B0221 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Palomäki, Sirkka-Liisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida vanhustyön etiikan toteutumista sekä reflektoida omaa vastuutaan vanhan ihmisen oikeuksien ja hyvän edistämisessä. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää itsemääräämisoikeuden, oikeudenmukaisuuden ja yksilöllisyyden toteutumista arvokkaan vanhuuden turvaamiseksi.Opiskelija osaa eritellä eettisiä ongelmia ja hakea ratkaisuja niihin eettisiä teorioita ja malleja sekä ammattieettistä normistoa hyödyntäen. Opiskelija osaa reflektoida ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Harjoittelujaksoja vanhustyön käytännöissä.
Sisältö
Vanhuskäsitys ja arvot, vanhustyön etiikan keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit, ammattieettiset normit ja ohjeet, työyhteisön moraali, oma eettinen kehittyminen.
Opiskelumateriaali
Gerontologia -lehden ikäetiikan teemanumero 3/2007.
Juujärvi, Soile, Myyry, Liisa ja Pesso, Kaija 2007. Eettinen herkkyys ammatillisessa toiminnassa. Helsinki: Tammi.
Sarvimäki, Anneli ja Stenbock-Hult, Bettina 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.
Seppälä, Marjaana, Kröger, Teppo ja Karisto, Antti 2007. Vanhuus ja sosiaalityö: sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. PS-kustannus.
Ajankohtainen muu materiaali
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Keskusteluluennot, case -työskentely
Arviointikriteerit
Taso 1. (1-2)
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata vanhustyön etiikan toteutumista. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa eettisiä ongelmia ja ratkaisuvaihtoehtoja. Opiskelija osaa vertailla työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Taso 2. (3-4)
Opiskelija osaa arvioida vanhustyön etiikan toteutumista sekä reflektoida omaa vastuutaan vanhan ihmisen oikeuksien edistämisessä. Opiskelija osaa toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti ja edistää vanhan ihmisen itsemääräämisoikeuden ja yksilöllisyyden toteutumista. Opiskelija osaa eritellä eettisiä ongelmia ja hakea eri ratkaisuvaihtoehtoja.Opiskelija osaa reflektoida omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Taso 3. (5)
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida vanhustyön etiikan toteutumista sekä reflektoida omaa vastuutaan vanhan ihmisen oikeuksien ja hyvän edistämisessä. Opiskelija on sisäistänyt vanhustyön eettiset periaatteet omaan toimintaansa ja osaa edistää vanhan ihmisen itsemääräämisoikeutta, oikeudenmukaisuutta ja yksilöllisyyttä. Opiskelija osaa analysoida eettisiä ongelmia ja yhdistää ratkaisuihin teorioita, malleja ja ammattieettistä normistoa.Opiskelija osaa reflektoida ja kehittää omaa eettistä toimintaansa ja työyhteisön ammattikäytäntöjä.
Arviointimenetelmät
Keskusteluluennoille ja case -pohdintoihin osallistuminen. Opintojakson osaaminen osoitetaan etiikan essee-kirjoitelmassa, joka arvioidaan numeraalisesti
Takaisin