Vammaisuus ja elämänkulku, kirjallisuus
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KF08DVV0900 |
Tyyppi: | Valinnainen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 3.0 op |
Vastuuopettaja: | Saariaho, Marja-Liisa |
---|
Opetuskieli: | Suomi |
Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi
Opetussuunnitelma   | Lukukausi   | Laajuus   | Kauden alkupvm.   | Kauden loppupvm. |
SOSALA-2013   |
2-S   |
3.0   |
2014-09-01   |
2014-12-31   |
SOSALA-2014   |
2-S   |
3.0   |
2015-08-01   |
2015-12-31   |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa vammaisuuteen liittyvistä kysymyksistä.
Opiskelijan työmäärä
78 h
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Opintojakso on suunnattu niille sosiaalialan koulutusohjelman opiskelijoille, jotka ovat jo suorittaneet sektoriopinnot tai tulevat suorittamaan ne lukuvuoden 2014-2015 aikana (oman sektorin kirjallisuutta ei voi suorittaa). Tentti suoritetaan yleisinä tenttipäivinä.
Sisältö
- Yksilön yhteiskuntasuhteen tarkastelu toimintakyvyn ja osallisuuden näkökulmasta
- Poikkeavuus,
- Kehitysvammaisuus, aistivammaisuus, liikuntavammat, kommunikaatiohäiriöt
-Vammaisuuden vaikutukset elämänkaaren eri vaiheisiin
- Eettiset näkökulmat vammaistyössä
Opiskelumateriaali
- Kaski, M., Manninen A. & Pihko, H. (toim.) 2012. 5. uudistettu painos. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy.
- Määttä,P&Rantala, A. 2010 Tavallisen erityinen lapsi. PS-kustannus.
- Stenros, N. 2008. Signmark. Otava
- Lampinen, R. 2007. Omat polut! Vammaisesta lapsesta täysivaltaiseksi aikuiseksi. Edita Prima Oy
- Kerola, K., Kujanpää, S. & Timonen, T. 2009. Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Kirjatentti
Arviointikriteerit
Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta. Hän osaa hankkia tietoa vammaisuuteen liittyvistä kysymyksistä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa selittää yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta.
Taso 5:
Opiskelija analysoi monipuolisesti yksilön toimintakykyyn ja sosiaaliseen osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä vammaisuuden näkökulmasta.
Arviointimenetelmät
Arviointi asteikolla 1-5.
Takaisin