Kalustemuotoilun tutkimustoiminta
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KH14BAKA40 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 6.0 op |
Vastuuopettaja: | Savola, Esa |
---|
Opettajatiimi: | Takala-Schreib, Vuokko |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy
o holistisesti tulevaisuusajatteluun ja
o orientoituu ajattelemaan tulevaisuutta erilaisista näkökulmista.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
o nimetä tulevaisuustiedon hankintamenetelmiä ja
o kommunikoida tulevaisuustietoon liittyviä käsitteitä käyttäen
o etsiä uutta tietoa sekä
o tehdä niihin liittyviä johtopäätöksiä erilaisten tulevaisuuksien kuvaamiseksi
o suhteuttaa ja soveltaa tulevaisuustietoa oman ammattialansa sisältöihin sekä perustella valintojaan.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
o tulevaisuusorientaatio
o tulevaisuustiedon hankintamenetelmiä
o tulevaisuustiedon käsitteistö
o vaihtoehtoiset tulevaisuudet
o heikot signaalit
Opiskelumateriaali
o Mannermaa, M. 2008. Jokuveli - Elämä ja vaikuttaminen ubiikkiyhteiskunnassa. Helsinki: WSOY.
o Tukiainen, M. 2010. Luova tila –Tulevaisuuden työpaikka. Helsinki: Rakennustieto.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
o Virtuaalikurssi: ConnectPro (ACP) kontaktiluennot ja keskustelut, Moodle harjoitustehtävät ja keskustelut, blogi opintoaineisto, lähdekirjallisuus ja linkit
o Vierailevien asiantuntijoiden luennot
o Yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmäprosessit ja itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit
K5 = edellyttää kykyä analysoida ja osaa soveltaa monipuolisesti ja havainnollisesti tietoja ja menetelmiä, osaa käyttää tärkeimpiä käsitteitä ja kykenee kriittiseen tulkintaan, osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti opintoihin
H3 = ymmärtää vaikutuksia, osaa käyttää tärkeimpiä käsitteitä ja perustella vastauksensa kriittisesti, osallistuu aktiivisesti opintoihin
T1 = ei osoita analyyttisyyttä eikä kriittistä osaamista, mutta tuntee peruslinjat, osallistuminen on passiivista, vastaukset eivät osoita huolellista paneutumista tehtävänantoihin, osallistuminen on passiivista.
Arviointimenetelmät
Hyväksytty arvosanalla 1 - 5
Arviointi koostuu seuraavista osioista: ilmaistaan eri arviointitapojen suhteellinen osuus
- virtuaalisille ACP-kontaktiluennoille ja vierailevien asiantuntijoiden luennoille osallistuminen 25 %
- Moodle harjoitustehtävien tekeminen ja keskusteluissa oppimisen näyttäminen 25 %
- blogin, asiantuntijaluentojen ja muun opintoaineiston monipuolinen hyödyntäminen harjoitustehtävissä ja keskusteluissa 25 %
- tiedon soveltaminen opintojaksoon liittyvään projektiin 25 %
Takaisin