Kirjallinen viestintä ja puheviestintä

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: KG09AIHE117
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 3.0 op
Vastuuopettaja: Palo, Raija
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
HOITOTYO-2013SH   1-S   3.0   2013-09-01   2013-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-S   1.5   2014-09-01   2014-12-31  
HOITOTYO-2013TH   1-K   1.5   2015-01-02   2015-07-31  
SH-2014   1-S   1.0   2014-09-01   2014-12-31  
SH-2014   1-K   2.0   2015-01-02   2015-07-31  
TH-2014   1-S   1.5   2015-08-01   2015-12-31  
TH-2014   1-K   1.5   2016-01-01   2016-07-31  

Osaamistavoitteet

OPPIMISEN TAIDOT, TYÖYHTEISÖOSAAMINEN

Opiskelija osaa kirjoittaa äidinkieltään asiatyylillä. Opiskelija osaa analysoida ja tulkita erityyppistä kirjallista ja suullista informaatiota. Opiskelija osallistuu puhe- ja kirjoittamistilanteisiin, joissa hän osaa argumentoida ja käyttää krittistä ajattelua. Opiskelija tuntee tieteellisen kirjoittamisen lähtökohdat. Opiskelija osaa esiintyä suullisissa yksilö- ja ryhmätilanteissa. Opiskelija tuntee kokous- ja neuvotteluviestinnän perusteet.

Opiskelijan työmäärä

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

Tutkimusviestintä, tieteellinen kirjoittaminen sekä dokumentointitavat. Tieteellinen essee, referaatti, raportti, posteri, opintopäiväkirja. Erilaisen informaation lukutaito ja mediatekstit. Puheviestintään valmistautuminen, viestintätilanteessa toimiminen, puheviestinnän arvioiminen. Sanallinen ja sanaton ilmaisu, havainnollistamistavat. Kokous- ja neuvottelutaito.

Opiskelumateriaali

Niemi & Nietoasvuori & Virikko. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=72226
Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Kirjallisen työn ohjeet. Viimeisin ohjeistus. Saatavana: http://intra.epedu.fi/loader.aspx?id=ca0655b2-9c5c-4d17-9dc7-90c512d59cad:
Opettajan osoittama muu materiaali

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

Harjoitukset, pienryhmätyöskentely, seminaarityöskentely, luento-opetus

Arviointikriteerit

Hyväksytty - arviointi

Opiskelija
- osaa kirjoittaa äidinkieltään asiatyylillä
- osaa analysoida ja tulkita erityyppistä kirjallista ja suullista informaatiota
- osallistuu puhe- ja kirjoittamistilanteisiin, joissa hän osaa argumentoida ja käyttää krittistä ajattelua
- tuntee tieteellisen kirjoittamisen lähtökohdat
- osaa esiintyä suullisissa yksilö- ja ryhmätilanteissa
- tuntee kokous- ja neuvotteluviestinnän perusteet

Arviointimenetelmät

Opintokokonaisuuden kokoava kirjallinen seminaaritehtävä, joka arvioidaan numeerisesti.
Seminaaritehtävän esittäminen, joka arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Hylätty.

Takaisin