Viestinnän perusteet

Rakennetyyppi: Opintojakso
Koodi: YELVIESP05
Tyyppi: Pakollinen
Taso: AMK
Laajuus: 5.0 op
Vastuuopettaja: Nuotio, Liisa
Opettajatiimi: Nieminen, Sirkka
Opetuskieli: Suomi

Opinnon toteutukset, suunniteltu opiskeluvuosi ja lukukausi

Opetussuunnitelma  Lukukausi  Laajuus  Kauden alkupvm.  Kauden loppupvm.
BIOEL-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  
BIOEL-2014   2-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  
MAELINK-2014   2-S   5.0   2015-08-01   2015-12-31  
PALVELUJ-2014   1-K   3.0   2015-01-02   2015-07-31  
PALVELUJ-2014   2-S   2.0   2015-08-01   2015-12-31  

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä niiden suunnittelussa, myös monikulttuurisissa tilanteissa.
Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa arvioida ja analysoida suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan. Hän osaa laatia tavallisimmat työelämässä tarvittavat tekstit sekä hallitsee yleiskielen normiston.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaistyömäärä 135 tuntia
- kontaktituntien osuus: 60 tuntia
- itsenäisen työn osuus: 75 tuntia

Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Sisältö

- viestinnän perusteet
- työyhteisöviestintä
- liikekirjeenvaihto ja tiedottaminen
- puheviestintä: ryhmäviestintä (kokoustaito) ja esiintymistaito
- ammattialaan liittyvät keskeiset tekstit

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali täsmentyy opintojakson alussa: esim. Kortetjärvi-Nurmi, S., Kuronen, M.-L. & Ollikainen, M. 2008. Yrityksen viestintä.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=186&recCount=25&recPointer=0&bibId=82110

Juholin, E. 2006. Communicare: viestintä strategiasta käytäntöön.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=191&recCount=25&recPointer=2&bibId=94170

Kallio, H. 2006. Point: Tehoa ja taitoa työelämän esiintymistilanteisiin.
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=209&recCount=25&recPointer=4&bibId=70589

sekä opettajan osoittama muu materiaali, esim.
Kielikello 4/1997 ja 1/2007 (ns. Ruokakello)

Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2010. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen
käsikirja. 4. - 5. painos. Edita
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?searchId=245&recCount=25&recPointer=0&bibId=96155

Mattila, H., Ruusunen, T. ja Uola, K. 2006. Viestinnän työkaluja amk-opiskelijalle
Saatavuus: https://plari.amkit.fi/vwebv/search?searchArg=viestinn%C3%A4n+ty%C3%B6kaluja&searchCode=TALL&limitTo=none&recCount=25&searchType=1&page.search.search.button=Hae

Opetusmuoto / Opetusmenetelmät

- kontaktiopetus
- ennakkotehtävät
- suulliset ja kirjalliset yksilö- ja ryhmätehtävät

Arviointikriteerit

5 Opiskelija osaa viestinnässään ottaa erinomaisesti ja vakuuttavasti huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan; hän osaa toimia vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti. Viestinnän vuorovaikutus on erittäin taitavaa. Osaa tunnistaa viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne noudattaa tekstilajille ominaista rakennetta; teksti on loogista, selkeää ja sidosteista ja argumentointi on monipuolista ja eri näkökulmia huomioonottavaa ja vakuuttavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista, tehokasta ja harkittua. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä monipuolisesti ja realistisesti tavoitteen, tarkoituksen, vastaanottajan ja oman ammattialansa kannalta.
3 Opiskelija osaa viestinnässään ottaa osittain huomioon tavoitteen, tilanteen ja vastaanottajan. Osaa ylläpitää viestinnän vuorovaikutusta. Tunnistaa jossain määrin viestinnän kulttuurisidonnaisen luonteen. Tekstin rakenne on pääosin selkeää ja johdonmukaista ja argumentointi on monipuolista ja uskottavaa. Havainnollistaminen on tarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä joiltakin osin ja osittain realistisesti.
1 Opiskelija osaa viestiä lähettäjälähtöisesti: hän ei osaa ottaa tavoitetta, vastaanottajaa tai tilannetta huomioon riittävästi. Tekstin rakenne on hajanainen ja epälooginen ja argumentointi on yksipuolista ja niukkaa. Havainnollistaminen on suppeaa ja epätarkoituksenmukaista. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäänsä vain omista lähtökohdistansa käsin.

Arviointimenetelmät

kirjalliset ja suulliset tehtävät
itsearviointi, vertaisarviointi
tentti

Takaisin