Gerontologia
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B20297 |
Tyyppi: | Pakollinen |
---|
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Palomäki, Sirkka-Liisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta sekä usean eri tieteenalan näkökulmasta. Opiskelija osaa jäsentää vanhenemista teorioiden kautta, yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista moniulotteisena sopeutumisen ja kehittymisen prosessina.
Hän pystyy kuvaamaan erilaisia gerontologisen tutkimuksen lähestymistapoja. Hän osaa analysoida tekijöitä, jotka vaikuttavat iäkkään ihmisen oppimiseen. Opiskelija osaa etsiä ja käyttää gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Sisältö
Gerontologiset teoriat ja vanhenemista selittävät mallit; gerontologia tieteenalana ja tutkimuskohteena, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen, vanhuus elämän- ja kehitysvaiheena. Oppiminen ja kehittyminen koulutusgerontologian näkökulmasta.
Opiskelumateriaali
Heikkinen & Rantanen (toim.) 2008. Gerontologia (sov.osin.); Sankari & Jyrkämä (toim.) 2001. Lapsuudesta vanhuuteen; Brandtstädter, J. 1997. Elämänhallinta ja hyvinvointi ikäännyttäessä: Assimilaation ja akkommodaation merkitys sopeutumisessa. Gerontologia 11(2). Kuusisto, J. & Paloniemi, S. 2002. Kasvatusgerontologian teoriaa ja käytäntöä. Teoksessa E. Heikkinen &M. Marin. 2002. Vanhuuden voimavarat; Duay, D.L. & Bryan, V.C. 2008.Learning in later life: what seniors want in a learning experience. Educational Gerontology 34.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot ja yhteistoiminnallinen opiskelu
Arviointikriteerit
Taso 1. (1-2)
Opiskelija osaa kuvata vanhuutta ja vanhenemista kapea-alaisesti gerontologisten teorioiden ja mallien kautta. Opiskelija osaa selittää vanhenemista sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Hän tunnistaa erilaisia gerontologisen tutkimuksen lähestymistapoja. Hän osaa luetella tekijöitä, jotka vaikuttavat iäkkään ihmisen oppimiseen. Opiskelija osaa käyttää gerontologista tietoa omassa opiskelussaan ja vanhustyössä.
Taso 2. (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta sekä usean eri tieteen alan näkökulmasta. Opiskelija osaa jäsentää vanhenemista yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista moniulotteisena sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Hän pystyy kuvaamaan erilaisia gerontologisen tutkimuksen lähestymistapoja. Hän osaa jäsentää tekijöitä, jotka vaikuttavat iäkkään ihmisen oppimiseen. Opiskelija osaa etsiä ja käyttää gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Taso 3. (5)
Opiskelija osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden ja mallien kautta sekä usean eri tieteenalan näkökulmasta. Opiskelija osaa jäsentää vanhenemista yksilön, kulttuurin ja yhteiskunnan tasolla. Hän osaa selittää vanhenemista moniulotteisena sopeutumisen ja kehittymisen prosessina. Hän pystyy kuvaamaan erilaisia gerontologisen tutkimuksen lähestymistapoja. Hän osaa analysoida tekijöitä, jotka vaikuttavat iäkkään ihmisen oppimiseen. Opiskelija osaa etsiä ja käyttää gerontologista tietoa omassa opiskelussaan, vanhustyössä ja sen kehittämisessä.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen ja oppimispäiväkirja. Numeerinen arviointi.
Takaisin