Laadulliset tutkimusmenetelmät
Rakennetyyppi: | Opintojakso |
Koodi: | KFG11B0151 |
Taso: | AMK |
Laajuus: | 2.0 op |
Vastuuopettaja: | Hietaniemi, Elina |
---|
Opettajatiimi: | Palomäki, Sirkka-Liisa |
Opetuskieli: | Suomi |
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tutkia ja kehittää vanhustyötä laadullisen tutkimuksen menetelmin. Hän osaa toteuttaa laadullisen tutkimusprosessin menetelmällisesti ja eettisesti perustellen.
Opiskelija osaa laadullisen tutkimuksen kysymyksenasettelun.
Hän osaa valita laadulliseen tutkimukseen soveltuvia aineistoja ja analysoida niitä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin.
Opiskelija osaa arvioida ja soveltaa laadullisen tutkimuksen tuottamaa tietoa. Opiskelija osaa tuottaa tietoa laadullisin tutkimusmenetelmin vanhustyön suunnitteluun, koordinointiin ja käytännön kehittämiseen.
Opiskelijan työmäärä
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Edeltävät opinnot / Suositellut valinnaiset opinnot
Johdatus tieteelliseen ajatteluun.
Sisältö
Laadullisen tutkimuksen kysymyksenasettelu, tutkimussuunnitelma ja laadullisen tutkimuksen prosessi, aineistonkeruumenetelmiä, laadullinen sisällön analyysi, laadullisen tutkimuksen tulosten raportointi, tutkimuksen etiikka, ja luotettavuus, tiedon tuottaminen ja tulosten soveltaminen käytäntöön.
Opiskelumateriaali
Vilkka, H. 2005. Tutki ja kehitä. Soveltuvin osin.
Hirsjärvi & Hurme 2001. Tutkimushaastattelun teoria ja käytäntö. Soveltuvin osin.
Opetusmuoto / Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustehtävä ja koe.
Arviointikriteerit
Taso 1 (1-2)
Opiskelija osaa tutkia vanhustyötä laadullisen tutkimuksen menetelmin.Opiskelija osaa tunnistaa laadullisen tutkimuksen kysymyksenasettelun.Opiskelija osaa käyttää laadulliseen tutkimusprosessiin soveltuvia menetelmiä ja pohtia eettisiä tekijöitä. Hän osaa valita laadulliseen tutkimukseen soveltuvia aineistoja ja analysoida niitä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa soveltaa laadullisen tutkimuksen tuottamaa tietoa vanhustyön käytäntöön.
Taso 2. (3-4)
Opiskelija osaa tutkia ja kehittää vanhustyötä laadullisen tutkimuksen menetelmin.Opiskelija osaa nimetä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja hän tunnistaa laadullisen tutkimuksen kysymyksenasettelun. Opiskelija osaa perustella laadullisen tutkimusprosessin menetelmällisesti ja eettisesti. Hän osaa valita laadulliseen tutkimukseen soveltuvia aineistoja ja analysoida niitä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa sekä soveltaa laadullisen tutkimuksen tuottamaa tietoa että tuottaa tietoa vanhustyön käytäntöön ja sen kehittämiseen.
Taso 3. (5)
Opiskelija osaa tutkia ja kehittää vanhustyötä laadullisen tutkimuksen menetelmin.Opiskelija osaa nimetä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja suhteuttaa niitä tutkimuksen kysymyksenasetteluun. Opiskelija osaa perustella laadulliseen tutkimusprosessin menetelmällisesti ja eettisesti. Hän osaa valita laadulliseen tutkimukseen soveltuvia aineistoja ja analysoida niitä laadullisen tutkimuksen perusmenetelmin. Opiskelija osaa soveltaa laadullisen tutkimuksen tuottamaa tietoa käytännön vanhustyöhön. Opiskelija osaa käyttää laadullisen tutkimuksen menetelmiä tiedon tuottamiseen vanhustyön suunnitteluun, koordinointiin ja kehittämiseen.
Arviointimenetelmät
Hyväksyttävästi suoritettu harjoitustehtävä ja koe. Numeerien arviointi.
Takaisin